torsdag 22 mars 2012

Trädgårdsdags

Idag har jag varit ute i trädgården hela dagen och räfsat och kört bort löv och ris. Det har blåst ned mycket grenar i stormarna, som varit. Vi har mycket björk på tomten. Löv är det inte så farligt med, maken kör med gräsklipparen sent på hösten och mal sönder dem. Stor tomt har vi också så det tar sin rundliga tid. Törs inte fresta på maken, det är ju bara tre månader sedan som han gick genom en by-passoperation. Han får passa upp med lite kaffe och ta hand om disken.
Vi har suttit ute och både ätit lunch och druckit em-kaffe, såå underbart! Men vad stel jag är, stretch och lite go salva på onda ställen så kanske jag kommer ur sängen imorgon. Jag måste komma upp för på eftermiddagen ska jag ha knyppelcirkel i Hallsberg för ett gäng kunskapstörstiga tjejer.
Ikväll var det kamratcirkel här hemma i min vävstuga. Från början sydde vi folkdräkt men nu både stickar, broderar och knypplar vi...och naturligtvis fikar vi på smörgås med något sött och gott efteråt!
I tisdags var jag på ett annat årsmöte, Småbrukarnas årsmöte. Maken och jag hade jordbruk för några år sedan men vi gick aldrig med i Lantbrukarnas RiksFörbund. Vi har inte gillat det här storskaliga i någon form så vi gick med i Småbrukarna, som var ganska nystartade då. Småbrukarna värnar om det lilla, som ju hörs på namnet, små mejerier, slakterier, jordbruk mm. Nära till konsumenter ska det vara, tycker jag. Vi har en stor bondgård som granne och de har 700 kor. Blir det någon sjuka så slås ju hela "fabriken " ut! Inge bra! Kunde skriva en hel uppsats men slutar här med en bild på vår stympade hängpil. Under den brukade stora barnbarnet sitta och läsa, tur att hon är i Tyskland!




Korgstolen står ju kvar men det blir svårt att ta sej dit. Jag föreslog maken att jag kunde elda riset där det låg. Han bara tittade på mej och gick! Konstigt!
Kram tills vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar