torsdag 5 april 2012

Kyrkobesök

Idag, skärtorsdag, har jag städat, tvättat, lagt in sill, planterat pelargonskott, strukit tvätt m.m. Och fy vad det har blåst! Luktar illa ute gör det också eller om man så vill, det luktar "på landet" alltså koskit. Vi bor granne med en stor bondgård med ca 500 kossor och de har spridit koskit på gärdena runt oss. Fast det blåser väl bort och imorgon ska det ju komma snö så då spädes väl skiten ut. Nog om detta.
Kyrkobesök skrev jag. För några år sedan var det en tjej, som tyckte att jag skulle gå till kyrkan just på skärtorsdagskvällen. Nu har jag varit där igen! Det är något magiskt med den mässan. Först är det en vanlig mässa med nattvard o.d., men sedan spelar kantorn alldeles dånande musik på orgeln och prästen läser "Min  Gud, min Gud, varför har Du övergivit mej?" osv. Under tiden klär kyrkvärdarna av altaret och ljusen släcks, belysningen likaså. Till slut är det mörkt och kyrkvärdarna kommer in med fem rosor i var sin vas, som de ställer på det nakna altaret.  Klockan klämtar och man bara sitter där, helt tagen av stämningen.
Jag kunde inte åka hem och börja städa efter detta! Kopplar av istället ikväll, det behövs det också.
Kramar tills vi hörs igen och ha en riktigt
GLAD PÅSK!  

2 kommentarer:

  1. Låter som en "häftig" kyrkkväll! (får man säga så)
    Glöm inte kolla förra inläggets kommentarer om du är sugen på ett besök.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja det var dramatiskt i kyrkan...
    Ha en riktigt fin Påsk, och ät inte för mycket påskgodis.

    SvaraRadera