söndag 24 juni 2012

Midsommarafton utan regn!

Hej!
Har varit borta härifrån ett tag, städar, städar och städar igen! Haft lilla barnbarnet ett par eftermiddagar också så jag har inte haft tid med datorn.
Kan börja med att berätta att syjuntan var på utflykt en eftermiddag. Vi hälsade på hos Karin på Ostbiten i Granhammar. Fikade på godaste smörgåsen, handlade naturligtvis garn (vad trodde Du, när det finns underbaraste garnet måste man bara...) och köpte ost, mmm, gott!

Marianne, Siv och Alice hos Karin på Ostbiten.
Ernst Kirchsteiger gjorde ordning den här ladan i ett av sina tv-program.


Karin i egen hög person.

 Jag har gjort klart barnbarnets sjal och ponchon också. Du måste skynda Dej, farmor, jag ska ha dem med på semestern. Jag hann! Hon såg ponchon i skyltfönstret hos Trend garn i Örebro. Den kan Du väl göra åt mej, farmor. Naturligtvis och så gick vi in och hon valde färgerna. Den blev fin, tycker jag.


Sjalen i samma färger som tröjan. Det blev garn över från den.


Ponchon.


Sjalen bak. Den blev också fin.

I veckan har maken jobbat på ute med att klippa gräs och ogräsbekämpat grusgården. Han har fått fart på traktor och harv och harvat bort ogräset. En gammal skrotbil har vi blivit av med också, grannen skulle ha lite delar av den. Skönt! Sågat lite nedblåsta träd och röjt har han gjort med. Fint ska det vara när man blir pensionär!!!
Så blev det midsommar med fint väder! Det har vi inte varit bortskämda med under de senaste åren. Vi brukar jobba vid hembygdsgården på midsommarafton. Sitter och tar inträde på eftermiddagen och det har inte varit många gånger det har varit fint väder med sol men i år, alltså, inte en droppe regn på hela midsommarafton! Festligheterna börjar kl 14.00. Det finns chokladhjul, lottstånd, glass, godis, skytte med luftpistol m.m. Barnen får fiska i fiskdamm och en liten majstång reses och barn och föräldrar dansar runt den. Barnteater lite senare och ännu senare börjar dansen på lövad bana. Servering med kaffebröd eller smörgåsar finns eller så tar man egen fikakorg med sej och sitter i det gröna på en filt. 21.30 brukar det vara uppträdande. I år var det Little Dennis och Bobcats, som uppträdde, ett rockabillyband. De var väldigt bra. Dansa får inte vi göra för från 22 till slut finns maken och jag i sekretariatet och räknar pengar, som kommer in och växlar pengar för de som behöver växel, betalar dansorkester, vakter och de som uppträder. När vi åkte hem 01.30 så kom  regnet! Ca 3000 personer besökte midsommarfesten och det gick lugnt till, vakterna behövde inte ingripa, skönt.

Såhär ser det ut när vi sitter vid entrén och tar upp inträde. Min kusin har tagit min plats tillfälligt och pratar med min make. Som synes är det lugnt här men senare blev det kö och blåsigt var det så man fick hålla i pengarna.


Dans runt lilla majstången. Den stora restes på annan plats och där var det spelmansmusik och uppvisning av folkdanslag men då var vi hemma och åt sill och potatis.


Little Dennis and the Bobcats.


Här räknas det pengar!


Kassören i Midsommartinget räknar också pengar...på sitt sätt...i en maskin.


Kl 24.00 dansar folkdanslaget fackeldans. Tjejen i mitten slår takten på en trumma, tjejerna bär på kvistar och killarna bär facklor. De går nerför backen mot gräsplanen och där dansar de fackeldans under det att tjejerna sjunger. Magiskt. Detta avslutar festligheterna vid Forngården.


Stora barnbarnet var hemma hos oss på midsommarafton och låg i hammocken och läste och på midsommardagen såg hon ut så här! På med kylbalsam så blev det bättre.
Vi hann faktiskt sitta ute på midsommardagen och fika innan ovädret kom. Och som det regnade...det vräkte ner...riktigt läsväder.
Idag var jag ute och stavade, kände några vattendroppar men det går väl över, tänkte jag, blöt blev jag ju i jobbet så det står man ut med! Men det började regna rejält och blåsa kallt, jag hade bara t-shirt och tights, ingen telefon heller. Rätt vad det är så kommer det en liten röd bil; maken kom och hämtade mej! Gulligt, tycker jag.
Kram tills vi hörs!






3 kommentarer:

  1. Vilken härlig midsommar ni haft. Tur med vädret också. Fast bränna sej är ju inte så skoj precis. Ett tips: aloe vera! Det är toppen mot solsveda. Här behövs det dock inte, regn och åter regn.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ponchon är jättefin, snygga färger hon valde.
    Tur ni hade kylbalsam hemma till det brända skinnet.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Blir lite avundsjuk på er som firar riktig midsommarhelg. Det är väl lika stort i Sverige som 17 maj i Norge. Bra att traditionen inte försvinner. Fina bilder från firandet.

    SvaraRadera