fredag 17 augusti 2012

Bergslagsturen

Idag har jag mått skapligt om man bortser från huvudvärk men det är jag så van vid så det bekommer mej knappt.
Maken tyckte vi kunde ta en tur med husbilen idag. Ska vi åka och hälsa på mormor Anna, tyckte han. Ja, det gör vi. Han vet att jag gärna vill åka en gång om året upp till Hjulsjö med omnejd. Alltså, mormor Anna är min mammas mormor och hon lever ju inte längre. Hon dog 1972 och ligger begravd på Hjulsjö kyrkogård. En gång var vi faktiskt fem generationer och bara tjejer! Vi förevigades 1966, vår dotter föddes 1965. Många fina minnen har jag av mormor Anna. Vi var naturligtvis mycket hos henne och på vintrarna kom hon ner till oss och bodde då hos sin dotter, alltså min mormor. Det är många i bekantskapskretsen, som tycker det är krångligt med vår släkt. Det är mormor hit och mormor dit! Min syster föddes 1964 och vår dotter alltså 1965 så min syster var moster när hon var ett år gammal och min mamma blev ju då mormor och min mormor fanns och min mammas mormor Anna, ja Du förstår hur krångligt det blev!

Mormor Annas stuga, som den ser ut idag. Det såg inte ut så här på den tiden mormor bodde här. Det fanns blommor, buskar och träd men utsidan är sej ganska lik.

Här gick vägen till Rombohöjden och där körde timmerbilarna! Idag en igenvuxen kostig!

Här vilar ett av mormor Annas barn. Per, som han hette, hans bror och en kamrat Nils badade i Hjulsjösjön när det började regna. De sökte skydd under ett träd. Åskan började gå och slog ner i trädet och dödade två av dem. Den överlevande brodern slogs till marken men kunde ta sej hem.

Innan vi hälsade på i Hjulsjö åt vi lunch här i Pershyttan. Väldigt god mat och vänligt bemötande. Det regnade så vi satt inne i vagnen, lite udda ställe för en restaurang.

Stannade hos Tjurskallen och köpte rökt hackkorv, så himla god! Tjurskallen är ett charkuteri, om Du undrar.

Efter Hjulsjö åkte vi mot Filipstad förbi Hällefors. Nu var jag kaffetörstig men maken hittade inget bra ställe att stanna på. Till slut var jag så färdig så han fick bara stanna. Fikade men sedan blev jag så trött att det blev inget mer fotat. Stannade i Kumla för en korv med mos! På det hela en bra dag ändå!

Kram tills vi hörs!



12 kommentarer:

  1. Vilken härlig utfärd ni gjort.
    Släkten är värst brukar man ju säga. Kanske gäller även i detta fallet med alla mormödrar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Nej, i detta fall var det väldigt bra med alla mormödrar. Jag har bara goa minnen av dem alla, bodde ju mina fem första år hos min mormor och morfar.

      Kram Inger

      Radera
  2. Hej
    Vi gorde samma tur till mormor Anna förra lördagen. Tog samma foton på hus och gravsten. Men gravstenarna även mormor Annas var fulla i lava så maken var snäll och borstade bort det värsta med vatten och kvast. Fick inte en så bra bild som du har tagit eftersom det tog en stund för stenarna att torka och vi hade sällskap med som ville vidare. Hennes mamma & pappa ligger i minneslunden och den var inget vidare skött och dessutom bodde hon hela sin uppväxt bara några hundra meter från mormor Annas hus. Då mormor Annas hus ser välskött ut dock utan buskar och träd så ser hennes föräldrahem förskräckligt ut. De sålde huset till ett par som skulle ha det som sommarstuga. Tyvärr var de bara där ett par gånger sedan har det stått och förfallit i flera år. Hon tyckte att det var jättejobbigt så vi åkte vidare ganska snart.
    Kusin Vitamin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kusin Vitamin!

      Hörde av syrran Din att ni skulle uppåt. Vad heter hon, som bodde nära mormor Anna? Bodde hon nere i backen för där såg det skräpigt ut!

      Kram Inger

      Radera
  3. Det låter som en riktigt härligt nostalgisk tur. Det är roligt att få uppleva gamla minnen och ju äldre man blir desto trevligare tycker man att det är.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Pratade med mamma att vi varit uppåt och då berättade hon om alla, som hon kom ihåg som bodde i byn. Hon var väldigt mycket hos sin mormor.

      Kram Inger

      Radera
  4. Vad roligt det är att läsa din blogg, känner igen flera av platserna du varit på. Din släkt är intressant, och komplicerad, fick läsa flera gånger innan jag förstod. I Pershyttan var jag och mina föräldrar när det var marknad för 2 år sen. Mycket folk. Hjulsjö kan jag inte helt placera, men låter bekant.
    Ha en fin helg, med kanske flera resor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!

      Hur kommer det sej att Du känner till platserna jag berättade om?
      Hjulsjö ligger mellan Nora och Hällefors men man åker förbi Järnboås.
      Kram Inger

      Radera
  5. Rättning i leden. Maken påpekade att det heter mossa eller lav!!! Lava är något helt annat. Hoppas du förstår ändå.

    Kramar Kusin Vitamin :)

    SvaraRadera
  6. Hoppas ni också fick ett trevligt stopp i Mjölby.. Vi fortsatte senare till Tranås. Där strosade vi runt en stund och åt en god, men sen lunch innan vi for åter mot Norrköping. Ha dé gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Vi stannade längre söderut och fikade på vår färd till Myresjö. Vid Bleckenberg, tror jag det hette.
      Kram Inger

      Radera