torsdag 9 augusti 2012

Hemma igen

Jag lovade att återkomma med bilder och reportage från Skördefesten i Svenstorp. Det blir få bilder från söndagen för jag panerade sill och var behjälplig vid försäljningen av "sillamackor" och så var jag springsjas och servade med mat och dryck till en del av utställarna. Jag hann inte titta på någonting och än mindre handla något (till makens förtjusning).

Man blir trött av att reparera trasiga redskap till den stora skördefesten!

Dotter och dotterdotter kom också till Skåne och en dag åkte vi till Sandhammaren. Det ser ut att vara kallt!

De här båda vågade inte ens känna på vattnet!!!

Kaffe och våffla vid Kåseberga Bykrog.

Sonen med familj kom också till Skördefesten i Svenstorp.

En skön kväll efter arbetet kopplade vi av med prat och skratt och lite gott i glasen. Till höger sitter värden för vår "camping", Kaj Olsson, och det är på hans och hans hustrus mark som Skördefesten går av stapeln. Till vänster hans bror Kurt. Vi satt ute till halv tolv, hörde vildsvinen grymta alldeles bakom ryggen och trodde de skulle komma och välta bordet! Lite otäckt var det!

På lördagen var i Ystad och skrotade runt, fikade, tittade i affärer och åt mat. Några besökte loppiset i parken, bl.a. Tinis, som hittade denna väska. Det syns väl aldrig att hon gjorde ett fynd, eller...  60 kr betalade hon och felfri var den, rikigt läder och bara låset, mormor, titta, bara låset!!!

På lördagen fick vi besök av denna "lustiga familj", alltså de är från Östergötland! De sov ju i lusthuset också...

Så kom då söndagen. Utanför vår "camping" var parkeringen. Detta visar bara en del av alla besökande bilar. Vädret var perfekt, inget regn, inget blåsväder och lagom varmt. Ca 7000 besökare kom och tittade på allt och åt helstekt gris med potatissallad, äggakaka med fläsk, sillamacka eller fikade eller åt glass eller korv. Det tröskades, buntades halm, de högg med lie och band kärvar för hand, självbindare dragen av tre hästar, hantverk, kan inte räkna upp mer...

På tisdagen åkte vi norrut, alltså hemåt. Vi skulle hälsa på vänner i Myresjö men jag var så trött så jag orkade inte. Jag hade blivit biten av någon insekt och det kliade så hemskt så jag fick inte sova mycket. Foten och benet var infekterat och svullet och det rann vätska, så vi åkte hem (och idag sov jag till 11.30!). Till synes var inte vädret det bästa när vi for. Detta är vid Maglehem.

Inte såg det bättre ut vid Vättern heller!

Idag, onsdag, har regnet vräkt ner och åskan har dundrat. Översvämningar i Kumla i villakällare pratade de om på nyheterna, inte roligt alls. Jag har plockat lite i husbilen men vi ska snart ut en sväng igen så jag har inte tömt bilen.
 Vi har plåttak på ett utbygge, där är mysigt att sitta och läsa när det smattrar på taket, så det gjorde jag på eftermiddagen! Ikväll var det mys på tv, "Morden i Midsomer" om man kan säja att mord är mys, men den serien är underbar!

Detta blev ett långt inlägg men jag har ju inte skrivit på ett tag, t.o.m. maken undrade om jag hade skrivit på länge...

Kram tills vi hörs!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar