torsdag 9 augusti 2012

Sextio år tillsammans!

Idag den 9 augusti för sextio år sedan gifte min mamma och pappa sej. De sa ja till varandra i Rådhuset i Örebro. Jag var fem år och min bror var på väg så de tyckte väl att det var dags! Festen efteråt var i mammas föräldrahem och då fick jag vara med men det kommer jag inte ihåg, av naturliga skäl. Mamma och pappa bodde grannar och deras föräldrar var bönder. Övervåningen på farmors och farfars hus rustades och inreddes med två rum och kök. Dit flyttade mamma, pappa och jag efter bröllopet. Så småningom utökades familjen med två bröder och en syster. Min ena bror föddes med Downs syndrom och avled för bara tre år sedan.Han blev 53 år och det är gammalt när man har det funkionshindret. Idag bor mina föräldrar kvar men brukar inte marken längre, fast två ardennerhästar har pappa. Vi firade dem hos min bror i hans uterum med smörgåstårta och kaffe och kaka. Pappa är 87 år och mamma är 82, klara i knoppen men lite stela i kroppen och det med all rätt!

"Det rara gamla paret från anno dazumal..."

God var den, från Smörgåsbutiken i Örebro.

Blommor förärade vi dem också.

Syrran, 17 år yngre än mej, och våra föräldrar. De var så nöjda med sin 60:e bröllopsdag!

Annars har det inte hänt så mycket. Maken har klippt gräs och jag är krasslig.
Inget regn idag men kyligt var det ikväll.

Kram tills vi hörs!



3 kommentarer:

  1. Så underbart att läsa!
    Jag blir alldeles tårögd och så unga de ser ut, dina föräldrar. Speciellt din mamma, inte kan man se att hon är över 80 år.

    Vi fick inte så många år tillsammans Åke och jag, men vi hann fira guldbröllop i alla fall. Det gjorde vi den 20 maj förra året.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingrid!
      Ja, mamma är väldigt pigg, läser mycket och handarbetar och är intresserad av snygga kläder!
      Fint att ni hann fira guldbröllop!
      Maken och jag firar 46 i år.
      Kram Inger.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera