onsdag 1 augusti 2012

Skåneland

Vi anlände till Skåne i söndags. Vädret har verkligen varit skiftande; regn, sol, blåst och kallt. Vi har bara suttit ute och ätit idag och eftermiddagsfikat. På den här gården, där vi står med vår husbil, ska det vara Skördefest på söndag så här jobbas febrilt med diverse saker. Traktorer, skördetröskor m. m. ska ställas ut på åkern, det ska röjas i husen, för mat, kaffe och äggakaka ska serveras där, hantverkare kommer hit, ja, jag kan inte räkna upp allt. Det är verkligen värt ett besök! Vi är två hitresta familjer, som hjälper till lite. Våra äkta hälfter hjälper till att serva och laga maskiner och Ulla och jag hjälper till under söndagen, Ulla serverar mat och jag kanske ska steka sill.

I Gävle har de en halmbock men här har de en halmhäst! Konstnären heter Jòn Leifson och är ursprungligen från Island. Den är mäktig, ska jag säja!

I måndags såg himlen ut så här men vi fick inget av regnet.
Ringde och grattade en kompis, som fyllde jämna år och frågade var de var. I Kivik, sa hon. Jag blev så himla glad att de också var i Skåne. De kom och hämtade oss och vi åkte till Tomelilla golfklubb och åt mat och satt länge och pratade. Såå roligt! Vi har känt varandra över 40 år och har hållit ihop och träffats regelbundet. Glömde tyvärr min kamera så det blev inga bilder men de finns i minnet ändå!

Såhär ser det ut när fordonen trilskas, då får man åka snöre!

Vi fick besök av en liten kissunge!

Feja och måla så det är fint på söndag!

Här kommer en leverans med reparerat tröskverk. Det ska sättas ut på åkern.

En välbehövlig kaffepaus!

Den yngste i gänget!

Välkommen hit! Svenstorp ligger mellan Tomelilla och Ystad! Det är skyltat så det är lätt att hitta. Jag skriver naturligtvis mer om Skördefesten så småningom och tar mer bilder.

Kram tills vi hörs!









4 kommentarer:

  1. Så roligt att träffa gala bekanta igen, förstår att ni hade mycket att prata om.
    "Halmhästen" är fin, vilket jobb att "klä" den.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin halmhäst dom har gjort. Kanske det är en islandshäst, om skaparen kommer från Island.
    Vad kul att ni varit vänner så länge och håller kontakten fortfarande.
    Ha en riktigt fin helg och hoppas att solen tittar fram.

    SvaraRadera
  3. Aldrig sett en så fin halmhäst! och vilken gullig lite kisunge. Har tyvärr helgen fulltecknad annars kunde det vara skoj att ses.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Har börjat tömma på våra saker i Frogesta så då gick jag upp till din mamma & pappa och fick lite nygjord röd vinbärssaft och bulle. Det kunde jag inte motstå. Väldigt pigga, din mamma fredagsstädade och din pappa var rapp i munnen precis som vanligt:). Har inte sett träden sedan de blev beskurna vad fint det blev. Nu är semestern snart slut börjar torsdag nästa vecka. Synd att ni är så långt bort hade annars kunnat tänkt mig att åka & titta på hästen såååå fin!
    Kusin Vitamin

    SvaraRadera