tisdag 16 oktober 2012

Utflykt i fint väder!

Idag, tisdag, har det faktiskt varit fint väder här i Skåne! Fast just nu smattrar regnet på husbilstaket igen och vinden friskar i. Ingen snö i alla fall!
Anja tyckte vi kunde göra en utflykt och äta mat på en fiskrestaurang i Simrishamn. På tisdagar denna månad serverar de ål i alla dess former, idag kokt med senapssås. Lite betänksam var jag men man måste väl smaka på lokala rätter.
Vi åkte en sväng förbi Autoseum med utställningen om Ronnie Peterson. Det var stängt för säsongen men vi kan ju åka dit och besöka det nästa år.
Alltnog och emedan, vi anlände till restaurangen och det var mycket folk där men vi knö oss ner och fick vår kokta ål. Den var rätt ok men inget som man så att säja "fuläter"! Såsen var jättegod! Jag åt upp!

Många fina olika firrar hade de, både rökta och färska.

Detta är luad ål, snurrad och hårdrökt, och sådan skulle serveras nästa tisdag.

Nästa anhalt var Kivik och äppeltavlan. Den var inte så fräsch längre men man såg ju vad den föreställde.

En blandning av Moder jord och Pomona.
Så blev vi kaffetörstiga och åkte till café Smulan i Brösarp. Fikade på världens godaste wienerbröd med toscatäcke! Kakan jag beställde fick följa med hem för den orkade jag inte med.

En promenad när vi kom hem var väldigt skönt och se´n slocknade både maken och jag!

Senare under kvällen fick vi reda på att en "lantbrukare" hemifrån Närke köpt en granngård till dem, som vi besöker här i Skåne, lite lustigt!

Så ser halmtåget ut från andra hållet!

Ikväll när vi gick in till Anja och Kaj orkade vi inte äta något, wienerbrödet låg och jäste i magen! Vi satt bara och pratade och myste med levande ljus, skönt!