fredag 11 januari 2013

I min vävstuga

Nu har det snöat lite ett par dagar och då får jag inspiration till att gå ut i vävstugan och väva trasmattor! Vi har en liten stuga, enkelstuga, i trädgården och förr hade jag min mattvävstol i den. Alla saker runt mattvävningen hade jag också där, bord med symaskin, skärmatta med tillhörande tygskärare och alla mattrasor i en hylla så jag hade översyn på vad färger jag hade. Stora barnbarnet behövde någonstans att bo så vi rustade lill-stugan till henne. Nu är det så fint därinne att jag inte vill ha vävstol och mattrasor där! Så småningom ska jag flytta stickgarnerna och mitt handarbetsbibliotek dit.
Men nu blev jag alltså sugen på att väva en matta. Vilka färger? Tittade i lådorna, där alla trasor ligger nedpackade och hittade gula trasor, som redan var skurna. De tar jag, tänkte jag, men vad mer. Kom att tänka på Tinis, som pluggar i Skottland och vill att jag stickar en tröja i blått och gult. Yess, blå och gul ska mattan bli! Hittade blått mönstrat tyg, som jag genast satte igång att skära.

Så här ser det ut med alla grejer runt mattvävningen, skärmattan, tygstycken och skurna mattremsor och symaskinen.
 
Sverigemattan, jag lägger väl på den till midsommar!
Tekniken kallas dubbelvävning, alltså det blir motsatsfärgen på andra sidan...
 
...som syns här, blått på gult och tvärtom. Krångligt...näe...
 
Detta är vävt i min harneskvävstol där man "drar" ett stygn i taget.
Ett stygn är sex trådar.
Tjejen, som väver har silke i inslaget. Det är merceriserad bomull i varpen.
 
Rosengång kallas denna teknik.
Vi har varpat med oblekt cottolin så var och en kan använda de färger den vill ha.
 
Naturligtvis så stickar jag också! Det är ju vintersport på tv, skidor och skidskytte och då passar det väldigt bra att ha en rätstickad halsduk till hands.
Tittade ikväll men de svenska tjejerna är inte så bra än så de fick inga framskjutna platser. Kul ändå att titta på sikdskyttet.
 
Sedan blev det "På spåret". Jag tyckte det var synd att inte Koljonen och Birro tog hem segern, gillar dem!
 
Vi åt en god middag innan det var dags för tv:n, pepparbiff med pommes strips, bearnaisesås och rotfruktswok. Sedan blev det "paltkoma" i soffan en stund!
 
Snöigt, blåsigt och kallt har det varit idag och det ser ut att fortsätta så.
Fast vi har det varmt och gott inomhus.
 
Kram tills vi hörs!
 
 
 


6 kommentarer:

  1. Så många vackra mattor i olika tekniker!

    Du kan verkligen det här. Och den där sverigemattan kommer säkert att bli väldigt vacker!

    Vi har en kvinna i närheten som väver väldigt vackra mattor,som hon sedan säljer på marknader och på Tradera. Jag har haft funderingar på att göra ett besök hos henne och se om jag kan hitta någon fin matta till min hall. Den jag har där nu börjar bli så urblekt och ful.

    Jag såg också På Spåret igår kväll och jag håller med dig, jag hade unnat Koljonen och Birro vinsten, men det var ju tur att de inte förlorade med så många poäng i alla fall.

    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag har haft vävcirklar sedan 1985 så jag börjar väl kunna lite ;-)

      Du får lägga en antiglidmatta under för det blir lite halkigt med trasmattor men det är fint!
      Kram Inger

      Radera
  2. Snyggt med blått och gult!

    Tinis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Visst är det snyggt! Tänkte på Dej när jag satte ihop färgerna! Få se om Onclé åker över med bil och kan ta med den till Dej!
      Kram o pôss mormor

      Radera
  3. Åker över med bil!!?!?!?!??!?!?!?!??! <3

    Tinis

    SvaraRadera
    Svar
    1. !?!?!?!?!?!?!? på Dej själv!?!? annars får väl mamma ta den på flyget!
      Mormor

      Radera