söndag 27 januari 2013

Konståkning och hantverk...går de hand i hand...ja!

Den här veckan har jag ägnat åt konståkning och att göra färdigt fler av mina påbörjade hantverk.
Sista veckan i januari, onsdag t.o.m. lördag, är det Hindersmässomarknad i Örebro.
Jag hade tid hos tandläkaren i onsdags och tyckte att maken och jag skulle besöka marknaden när vi ändå var "innåt".
Meen det var alldeles för kallt tyckte vi så vi handlade lite solrosfrön på Granngården till våra småfåglar, livs på Parkhallen och kostade på oss lunch i Marieberg på Pacos.
De har så god pizzabuffé!
Därefter var det till att åka hem och sätta fart i pannan!
Jag kröp upp i soffhörnan med stickning och konståkning.
 Det har gått bra för både svenska killen och tjejerna.
Jag har alltid älskat att titta på konståkning
När det var gala i Globen fick jag biljett av sonen med familj så jag kunde åka upp till Stockholm och titta och vilken njutning!
Jag var som i en annan värld!
Då såg jag Alexander Majorov för första gången och jag blev inte besviken! 
Söndag eftermiddag är det uppvisning på TV.
Gissa om jag sitter klistrad vid apparaten!
 
Denna duk, plus två till likadana, vävde jag väl för sådär två, tre år sedan.
Nu är de på gång att bli fållade, en är helt klar.
Linnea heter duken och är vävd i 10-skafts dräll med bomull i varp och lin i inslag.
Ska bli roligt att få lägga på den i sommar!
 
Blöjbyxor har jag stickat.
Kävesta folkhögskola gör ordning babypaket med förnödenheter och de ska skickas till Afrika till nyblivna mammor.
De efterlyste några, som kan hjälpa dem att sticka sådana här blöjbyxor av ullgarn.
Det kan jag väl ställa upp på.
 
Vantarna är färdiga, alla trådar fästade!
 
Måste bara visa denna Azalea, som jag fick på julafton av sonhustruns pappa.
Jag har lyckats klara den hittills!!!
Stolt är jag för mina blommor bara växer neråt.
 
När vi åt mat häromdagen så gjorde jag en rotsakspytt till köttet.
Vet inte om det syns men det är polkabetor iblandat.
Lite roligt med den randiga rödbetan!
 
På tal om mat så var det kalas i dagarna tre förra helgen.
Därför har jag inte orkat skriva på ett tag!
Bortbjudna på fredagen med mat, kaffe och mer mat på kvällen.
På lördagen var det dags igen.
Middag på kvällen hos våra vänner med mat, ostbricka och sedan kaffe.
Sonhustrun hade fyllt år i veckan men vi firade henne på söndagen.
Då var det kaffe och jättegod tårta.
När vi kom hem då kände jag mej som jag tänker mej att en orm kan känna sej när den har svalt en mindre gris!
Min morfar sa när han ätit för mycket att "magen stod i fyra hörn och en snut".
Jag har alltid undrat vad en snut betyder i det sammanhanget!
 
Denna boken var bra men otäck och det ska väl en deckare vara!
Det är första gången jag läst något av denna författarinna men inte den sista.
 
Jag måste få skryta över min duktige brorson.
På bilden sitter han till vänster i mörkret.
Han tävlar varje vardagsmorgon på Mix Megapol kl. 7.30.
Det är två, som tävlar mot varandra och det är fem frågor.
Den, som först kan svaret, säjer sitt namn och får svara.
Han har klarat sej hela januari och jag tror att han var med före jul.
I fredags var det visst på håret att han vann.
Det blev 3-2 till honom.
Kul! 
 
 
 
Ikväll har jag pratat med barnbarnet i Skottland via Skype.
Roligt att höra hur hon har det.
Hon trivs med pluggandet, landet och korridorkompisarna.
Det är skönt att veta att hon inte har för svår hemlängtan.
Hennes lill-kusse längtar desto mer efter Tinis. 
 
Om Du orkat hit så önskar jag  Dej en skön söndag!
Kram!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Visst har det varit härliga dagar nu när man kunnat sitta och se på konståkning och uppvisningen idag missar jag absolut inte.

    Du utnyttjar tiden väl framför TV:n, jag är ju latare så jag sitter möjligen med laptopen i knät och surfar lite, men några handarbeten blir det inte.

    Boken av Viveca Sten har jag också läst och den står här i min bokhylla. Jag håller med dig, den är riktigt ruskigt bra.

    Så fint du har gjort här i bloggen. Det är mycket trevligare, och konstigt nog även mer lättläst, med den här stilen.

    Trevlig söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Oj, vilken uppvisning på konståkningen idag! Jag var helt salig!

      Nu har jag börjat på Göran Rosenbergs bok om sin far.

      Tack för komplimangen!
      Kram Inger

      Radera