torsdag 17 januari 2013

Torsdag vecka tre

I morse, halv tio, eller Du säjer väl förmiddag, ringde pappa och väckte mej och undrade om jag kunde hjälpa mamma.
Jag måste vakna först, sa jag.
Va, sover Du? Hur lång tid tar det, då, en timme eller två...
Tio minuter, sa jag som pizzeriaägaren säjer att pizzan blir klar på!
Mamma skulle åka till Kumla och hade ingen bensin i tanken och hon klarar inte av att tanka.
Så idag kom jag tidigt ur sängvärmen!
 
Jag var i vävstugan och vävde lite på min matta.
Så var det skidskytte på tv, det måste man se...
 
...och då stickade jag på denna vante.
 
Ikväll var det folkdräktscirkel hos mej i vävstugan.
Det är för närvarande bara en av oss, som syr folkdräkt.
 
A-K syr ihop sitt folkdräktsliv på axlarna.
Detta är avigsidan...
 
...och så här ser livet ut på framsidan.
Hon har vävt tyget till sin dräkt, kjol, liv, förkläde och sjal.
 
E stickar en remsa, som sedan ska sammanfogas till en filt.
 
M knypplar en klocka.
Hon använder en markisoleringsskiva att knyppla på.
Den är väldigt bra att använda när man knypplar motiv.
 
Jag måste berätta att jag gjorde något väldigt gott till mat...åt mej...idag.
Vi åt lutfisk igår och det blev lite kvar så jag gjorde en lutfisksufflé.
Mm vad gott det var med skirat smör och potatis till.
Maken fick rotmos och korv.
Han åt lutfisk igår och det räckte, tyckte han.
 
Det har blåst lite snålt idag och jag har varit frusen hela dagen.
Bara -3 grader idag och några snöflingor har singlat ner.
 
Kram på Dej tills vi hörs!
 
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Många flitiga fingrar hos dig på folkdräktscirkeln. Jag har också gjort en folkdräkt, där jag vävde tyget och broderade allt på skjortan och förkläde. Min dräkt är värendsdräkten.
    Lutfisk gillar jag inte.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Värendsdräkten som är så vacker! Du har flitiga händer Du också!
      Mm lutfisk är gott!
      Kram Inger

      Radera
  2. Lutfisksufflé har jag inte gjort, men jag brukar göra sufflé på lax, gravad eller rökt, och det blir väldigt gott. Jag brukar göra pressad potatis och skirat smör till det.

    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Gott med sufflé men jag tycker inte om gravad lax!
      Kram Inger

      Radera