onsdag 6 mars 2013

Mycket blev det idag

På länsmuséet i Örebro pågår en utställning om Tanten.
Vi skulle gå och se den idag.
Vi, det är Fladdrande läppar, kamratcirkel, som träffas på måndagar i min vävstuga.
Det blev Tio små negerpojkar av den utflykten.
En var sjuk, två var bjudna på kalas, en hade inte lust, en skulle gå med en väninna.
Så var det bara jag kvar!
Jag skulle ändå "innåt" på ett årsmöte så jag besökte tantutställningen.
 
Kunde inte ta så många bilder för batteriet höll på att ta slut.
I bakgrunden syns rundlar och en svart rand.
Man följde randen och svarade på frågor.
Tre alternativ fanns.
Sedan berodde det på vad man svarade för man fick ta  eller lägga tillbaka "dammsugare", som fanns i handväskor vid de olika stationerna.
När jag kom till mål hade jag tre "dammsugare".
Om man fick mellan 0-5 skulle man jobba på att bli tant och ta med skopåsen när man gick bort.
Så jag får jobba på!
 
Det var en fin och rolig utställning de fått till på muséet.
Önskar att Du kunde fått fler bilder men om Du bor i närheten så ta en tur dit!
 
Det var årsmöte i Örebro Läns Slöjdförening kl 18.00.
Innan dess hann jag med en kopp te och smörgås på Rosengrens på muséet.
På årsmötet hände inget revolutionerande.
Det blev mest omval, "vi tar di gamle"!
Träffade förstås gamla bekanta, alltid roligt!
 
Efter årsmötet var det Dräktkavalkad med sång och musik av Eva-Lena Sjökvist.
 
Hon visade dräkter ur sin egen samling.
 
 
Hon har sytt, fått och köpt en del, det mesta är teaterkläder, berättade hon.
 
Så här skulle man se ut med mjölpudrad peruk och mycket spetsar.
 
Nu hade det kommit olika färger i klädedräkten och fracken gjorde sitt intåg.
 
Ljuvt, ljust och kvinnligt, romantiken kom efter empiren.
Nu är kvinnan insnörd i korsetten igen!
 
20-tal, första världskriget är slut, kvinnorna vill vara ute i svängen, släpper korsetten och klipper av sej håret för första gången någonsin!
 
Andra världskriget är slut, rocken kommer in i våra liv!
Ordet tonåring åker in i ordlistan!
 
Hippies, flower-power, make love not war!
Nu klär man sej hur som helst!
 
Väldigt intressent berättelse om klädedräktens historia med sång och musik, som speglade århundradena det rörde sej om!
Ingrid Söderberg, den underbara människan, tackar Eva-Lena med mannekänger.
 
Jag åker hem i mörka kvällen med en väldigt god eftersmak i munnen!
 
... glad att slippa köra ut i natt och distribuera tidningar!!!
 Ha de'!
Kram!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


3 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag! Tanten i sig, men också klädparaden. Sånt gillar jag också. Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig klädparad. Tänk vilket arbeta det ligger bakom en sån där tillställning!

    Hoppas att allt är bra med dig, det är länge sedan du uppdaterade?

    Kramar och en önskan om en Glad Påsk!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingrid!
      Ja, det är ganska bra, lite stopp i bihålorna men någon berövade mej en dröm jag haft, lite deppigt. Det ordnar sej väl så småningom.
      Glad påsk!
      Kram Inger

      Radera