lördag 17 augusti 2013

En underbar eftermiddag vid Gällersta Forngård!

Om det blev fint väder skulle jag åka till vår hembygdsgård idag.
Om det inte var så att det var friidrotts-VM på tv.
Om det inte var så att jag var där för två år sedan och såg och hörde sångspelet.
 
Men det var då sjutton också...
Jag struntar väl i VM...
...och jag lyssnar ju på andra låtar fler än en gång...
 
Vädret var underbart!
Jag åkte till forngår'n...
...och jag ångrar inte en sekund att jag åkte dit!
 
Saxdalens manskör från Dalarna framförde ett sångspel om Dan Andersson och hans dikter.
Helgdagskväll vid timmerkojan kallar de det.
Tyvärr hittar jag dåligt med material på YouTube med Saxdalingarna men Sune Jansson, St Mellösa, har gjort en video med sångspelet. 

Jag var som sagt där för två år sedan och de framförde samma spel i år igen, men så underbart!
Här sjunger en av körmedlemmarna "Omkring tiggar'n från Luossa".
Vi satt ute på tunet i Forngården och solen sken på oss, fullsatt var det.
Gubbarna, kolarna, sjöng alla fina Dan Anderssonsångerna.
De kom med näverkonten på ryggen fram ur skogen.
En kolare hade av sin son förvisats till fattigstugan och det blev en dialog mellan kolarna.
Torkade mina tårar så sorgesamt var det!
En helt magisk eftermiddag!
 
Nästan lika magiskt var det när jag tog en em-fika tillsammans med denna harunge.
Den har bott hos oss i trädgården hela sommaren och ätit upp sej.
Men den äter inte i grönsakslandet!
Han var ganska liten när jag såg honom första gången.
Det är väl lugn och ro på vår tomt, antar jag, inga jägare eller så.
 
 


2 kommentarer:

  1. Vilken gullig harunge. Ett år hade vi kaniner som bodde under vår altan och gick in till grannen och åt. Smart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så söt när den hoppar runt! Ser ut att trivas hos oss.
      Smarta djur!
      Kram Inger

      Radera