söndag 2 november 2014

Allhelgonahelg och vår i luften!

 
 
Vad är det som händer?
Det står 2 november i almanackan men det känns som vår i luften!
Åskan mullrade ordentligt inatt och det regnade och blåste
och idag är det +15 grader ute och sol.
Skönt!
Det brukar ju snöa allhelgonhelgen och vara halt.
 
Maken och jag var till kyrkogården igår och tände ljus och la granris på gravarna.
Ikväll ska vi på minnesgudstjänst i vår kyrka.
Vår underbara präst ska sluta så vi får passa på att njuta av hans ord några gånger till.
 
Det har varit lite tungt i höst så jag har inte orkat med att blogga.
Ska försöka ett tag för det händer ju trots allt en del runt mej!
 
Vi var naturligtvis en sväng till Skåne i oktober.
 
Maken och Kaj planterar tuja runt deras nyinköpta lusthus.

På söndagen åkte vi till Kivik och tittade på äppeltavlan.
Föreställer bin och äppelblommor.
 
Maken, jag och sonens svärfar hade fått biljetter i födelsedagspresent till teater.
Mordgåta, där aktörerna serverade maten i pauserna.
I lilla Lerbäck anordnas denna mordgåta där gästerna får gissa vem, som är mördaren.
 
Samma dag hade Göran Fristorp och Sven-Bertil Taube en spelning i Örebro.
Jag hann med det också!
...oj vad jag njöt!!!
 
Annars går livet sin gilla gång.
Jag är igång med studiecirklarna och hantverkar mycket själv också.
 
Ett vantmönster av Solveig Larsson, julhjärtan.

Raggsockor till Mira. 

Swingstickning, som jag lärde mej på Trend i torsdags.
Alltid kul med lite nyheter!

Så blir det lite knyppling allt emellanåt.

Den här stolen tror jag inte att jag visat förut.
Cecilia, som gjorde ordning gungstolen, har fixat till denna gamla stol
och sytt en fin dyna också.

De här vackra muddarna fick jag av en knyppelkompis när jag skjutsade hem henne
 efter att vi visat knyppling vid vår hembygdsgård.
Så vackra och så varma och sköna!

Några av de böcker jag läst i höst.
Bra alla fyra.
Kurt Haijby-affären grep mej väldigt.
Trodde aldrig att jag skulle sträckläsa den men det gjorde jag!
 

Medan jag sitter här och skriver så kommer fru och herr Domherre
och slår sej ner i syrenbersån och äter frön!

De är ju så vackra!
 
Kram och ha en fin dag!
 
  


2 kommentarer:

  1. Roligt att du är tillbaka. Du har hunnit med en hel del ser jag. Vantmönstret är väldigt vackert. Swingstickning verkar kul. Är det när man vänder mitt på varvet och stickar tillbaka? Jag hoppas också få se en skymt av domherren här i vinter. Ha det så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ska försöka vara lite flitig här också och inte bara med hantverket! Ja, i swingstickning gör man s.k. förkortade varv. Ha det bra Du också!

      Radera