fredag 28 november 2014

Provlapp

 
 
Jag är med  i Stickamera och Dödergöks blogg
och ska lära mej att sticka en tröja uppifrån och ner.
Vi fick börja med att sticka en provlapp av garnet, som ska användas.
 
Jag letade i mina gömmor och hittade ett garn från Wåhlstedts.
Det har säkert legat i min saigkorg ca tio år.
Ett blått, vackert vålberggarn.
 
Stickor 5 mm och stickfastheten blev efter tvätt
15 maskor och 24 varv på 10 cm x 10 cm.
Enligt beskrivning för garnet ska det vara 16 m och 21 varv
Provet blev inte sladdrigt efter tvätt och lagom tätt
så jag kommer att sticka med 5 mm stickor.
Jag har garn så det räcker, ett kilo. 
   

2 kommentarer:

  1. Så härligt med en tröja i vålbergsgarnet! Jag är inte med på KALen, men tänker tjuvkika på bloggen och kanske sticka en uppifrån-och-ner-tröja senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt mjukt och gott.
      Jag har haft garnet i mina gömmor säkert 15 år och nu tycker jag det är dags!
      Uppifrån-och-ner-tröjan har jag kikat på men tyckt att ringningen varit så stor. Nu får man ju hjälp att fixa till den efter egna mått.

      Radera