söndag 16 november 2014

Utflykt till Linköping

 
 
En ändlös räcka med grå dagar i november.
Det gör mej inte så mycket numera.
Förr om höstarna gick jag in i deppighet och tröstlöshet.
Nu tycker jag det är skönt med skumrasket och tänder levande ljus och hantverkar.
Sämre går det att putsa fönstren men det är inget världsproblem.
Som värmlänningen säjer; dä ordner sä!
 
Maken och jag tog en sväng till Linköping idag.
Det vill säja Gamla Linköping.
Jag skulle till Knyppelboden med några knyppellås och köpa julknyppelmönstret.
...och det viktigaste...Cloettabutiken!
Det blev naturligtvis alldeles för mycket godis men jag tror det kommer att gå åt.
Vi strosade runt lite och kikade i bodarna.
Hungriga blev vi och tänkte äta lite lätt hos Ragnar Dahlberg
men det var fullt med folk och varmt, som i en bastu.
 
Säkert finns det många matställen i sta'n men vi hamnade hos McDonalds!
Det gick ju det också.
Så fort hem och på med kaffet!
 
Jag fick påstötning av någon att jag inte visat vad jag köpte på Syfestivalen.
Här kommer en bild på fynden!
Vitt och oblekt linnetyg, kudde i ylle att brodera, garn till tröja, garn till spetssjal,
garn till sjal av Clara Falk,
knyppelmönster och garn med blommor i.
Jaja, någon gång blir det väl färdigt.
 
Förra lördagen var vi på Fordonshistorikernas höstfest.
De firade 10 år med mat och underhållning vid Södra vattentornet i Örebro.
God var maten men när underhållningen skulle börja
så kom ungdomarna och delade ut hörselskydd!!!
Det behövdes, ska jag säja.
Ungdomarna sjöng väldigt bra men volymen var för hög
och så var det discoljus så "en kunne få epileptiskt anfall", som en kompis sa.
 
I söndags firade vi en god vän, som fyllde pensionär.
Den helgen gick nog med vinst...i alla fall matvinst!
Skönt att slippa laga mat varje dag!
 
Kram och ha det bra i höstmörkret!


6 kommentarer:

  1. Oj vad mycket du varit med om. Så skönt att du kan distrahera dig från nedstämdheten i gråheten. Jag flyr nog till en del för att få mera ljus. Ska bli spännande att se resultatet av vad du handlat. Själv har jag börjat sticka på en tröja.Behöver ha något för händer vid sidan av foton och bloggande. Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket har väl Du också varit med om på resorna ni gör.
      Hur långt ska ni åka i år?
      Visst är det skönt att ha något för händer ibland!
      Kram Inger

      Radera
  2. Haha..ja, shoppa kan man göra i alla väder. Även grå novemberdagar.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det händer en hel del hos dig. Så skönt det är att ha material hemma så man kan sätta igång när "andan faller på". Ha en bra vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som om jag inte har material hemma förut!!! ...men mycket vill ha mer och man kan inte hålla sej när man ser så underbara garner!
      Kram

      Radera