torsdag 14 januari 2016

Oxveckorna har tagit sin början!

 
Så har då vardagen tagit vid med studiecirklar och styrelsemöten.
Jag tycker det var skönt i helgerna med mycket bra på tv
och mycket nattsudd!
 
Men men, livet består inte bara av fest.
 
Jag avger inga nyårslöften för jag vet att jag inte kan hålla dem
men varje nyår så tänker jag att det ska bli lite ordning
på alla påbörjade handarbeten.
 
En sådan här kanske Du kommer ihåg.
Den virkade jag för säkert tjugo år sedan!
Nu är den hopsydd!!!

Tavlan har nog varit påbörjad för ca sju år sedan.
Pytteliten hardangerväv och den ska sys med en tråd garn.
Det går åt förstoringsglas!

Vantarna är ingen surdeg precis, men  jag höll på att glömma dem.
De saknade tummar och Martina skulle få dem när hon var hemma över jul.
Mönstret heter Martina och tummar blev det!

Böcker har jag naturligtvis läst i höst och vinter.
Jättebra bok, som handlar om två kvinnors kamp under ockupationen av Estland
under andra världskriget.

Också läsvärd bok men lite otäck.

Neej, den gillade jag inte.
Hennes andra böcker har varit så bra men denna tyckte jag inte om.

Laila, dottern, och jag stöpte ljus före jul.
Vi anmälde oss till en hembygdsgård i närheten
 och gjorde bl.a. så här vackra ljuskronor. 

Julafton hos Laila och kusinerna är samlade.
Ebba var så glad för de var hemma från Skottland och Mexico.

Jag hann med nöd och näppe närvara på Midnattsmässan
på julafton i Stora Mellösa kyrka.
Kvismarekvartetten stod för underbar sång.

Den knypplade adventsglädjen blev inte färdig till advent 2015
men får väl hoppas att det blir advent i år också
så jag kan lägga på den då!
 
Liten duk i damast blev färdigvävd men inte fållad.
Man kan inte hinna allt!

Nu håller jag på att väva gardiner till Gällersta forngård.
30 meter har maken hjälpt mej att dra på.
De ska vara uppsatta i Forngården den 7 maj så jag har ju lite tid på mej.
Jag ska INTE sy dem!
 
Ikväll var jag på styrelsemöte med Slöjdföreningen.
Det är så kallt, -24 grader, så egentligen ville jag bara vara hemma.
Lite snö har vi fått, kanske 10 cm.
Eldar i pannan gör vi dygnet runt, usch, tycker inte om när det blir så kallt!
 
God natt och på gennsyn!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar