tisdag 21 augusti 2018

Att fira en hundraåring.

 
 
Åkerby hembygdsgård.
 
Igår, söndag, var en lagom fin dag att fira en hundraåring på.
Det var inte vilken hundraåring som helst!
Nej, Sköllersta hembygdsförening fyllde 100.
 
Jag och en kompis hade blivit tillfrågade om vi kunde visa knypplingens ädla konst.
Absolut!
Det är alltid roligt att få visa upp sitt hantverk.
 
Vår fina landshövding, Maria Larsson, höll tal och invigde hembygdsfesten.
(Bilden är inte från Åkerby.)
 
Tröstlösa kapell underhöll med käre Magnus Börjesson i spetsen.
 
Många hantverkare fanns runtom på tunet och Klara hade tagit med sina små höns och visade upp dem.
Gubbsen hade tagit med sina ögonstenar, veterantraktorerna.
Några gamla fina bilar kunde man också beskåda.
Det fanns morötter och potatis och lite annat smått och gott ätbart.
Naturligtvis ett lotteri och varmkorv med bröd!
...och kaffe med gott fikabröd...
 
Gun och jag satt där vi satt och vi hade gofika med oss.
 
När festen var slut åkte vi till Henkas och fortsatte festa!
Karin och Göran Åkesson var också med.
Ska vi ha förrätt?
Ja, det finns något som heter rödbetsvåffla med chèvres och honung.
Vi bad om det och så gott det var!
Sedan blev det Henkas burgare med pommes och god dressing.
Där satt vi och pratade till de stängde.
En helt underbar dag!
 
 


2 kommentarer:

  1. Där var du ju! Jag har tappat bort din blogg på något sätt, eller har du haft paus? Om du inte har något emot det så lägger jag in den i min blogglista.
    Det var inget dåligt 100-årskalas. Tänk så mycket hembygdsföreningarna gör för bygden.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har pausat ganska länge.
      Du får gärna lägga till mej.
      Hembygdsföreningarna bevarar gamla hantverk också.
      Skolbarnen får komma dit och prova på hur det gick till på en gård förr.
      Kram Inger

      Radera