lördag 5 januari 2013

"Surdegar"...

...lovade jag visa i förra inlägget. Det är saker, som jag påbörjat och som sedan blir sååå tråkiga! Stolt är jag som har gjort klart en del av dessa!
 
Upp och nerknyppling!
 
Det blev ett hjärta, mönster från Birgit i Krylbo.
Det blev färdigt till slut!
 
Knypplad klocka, mönster från danska knyppeltidningen för några år sedan.
 
De här blev också färdiga, årets tomte till höger.
 
Kudden har faktiskt varit klar i några år men lägger ut den ändå, tycker den är rätt fin.
Nu ljög jag lite, det fattas knappar på baksidan, röda trådknappar.
De kanske blir färdiga till nästa jul!
 
Detta är en riktig "surdeg"! Jag har haft den på dynan i några år!
Det är en av kungarna till julkrubban. 
Nu har jag inte ställt undan den i hopp om bättring från min sida!
 
Halsduk, stickad i alpstickning, på väg till Skottland...
 
...tillsammans med mössa
 (fyra snoddar stickade och flätade, sedan uppmaskat och so on till toppen)
 och...
 
...stickade och broderade torgvantar.
 
De sista tre grejerna har ju inte varit "surdegar" precis!
I synnerhet mössan, den gick på två dagar, tösa drar ju imorgon tillbaka till Skottland.
 
Ikväll tittade jag på Stjärnorna på slottet.
De är ju för roliga men vilket liv Lill-Babs haft egentligen!
Att hon orkat!
 
Mycket tv-tittande blir det på dagarna, det är ju Tour de Ski och skidskytte.
Då blir det mycket stickning och tre dagar denna vecka har jag varit solokvist för mannen i huset har kört långtrad åt åkeriägaren, som varit till fjälls.
 
Om vädret tycker jag inte!
Det kunde varit snö kvar och lite kallt. Nu är det bara mörkt och skitigt!
Fast idag har det varit -1 och strålande sol!
 
Vid granngården med den stora lagår´n har det varit översvämmning igen och brandbilarna har varit där och försökt att pumpa bort vattnet. Tjälen är ju kvar och vattnet stannar på ytan.
Ack ja!
 
På måndag börjar allvaret igen, även för en pensionär!
Studiecirklarna drar igång, måndag och tisdag. Roligt att träffa tjejerna igen!
 
Kram och på återseende!
 
 
 

6 kommentarer:

  1. Vilken enorm flit du visar exempel på, för du får ju ordning på dina surdegar till slut.
    Den där julkudden gillade jag och torgvantarna var jättefina.

    Lycka till på studiecirklarna!
    Jag skulle vilja gå på en i fotografering, så att jag kan lära mig mera om skärpedjup, iso, bokeh och allt annt konstigt.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för positiviteten! Julkudden tycker jag också om för jag har komponerat den själv.

      Skulle också vilja lära mej mer om fotografering. Har inte ens läst igenom manualen till min nya kamera!

      Kram Inger

      Radera
    2. Du imponerar! Vilka arbeten! Det knypplade är väldigt vackert. Min dyna står oanvänd i garderoben sen många år. Jag önskar jag skulle komma igång med fria knyppling inte bara spetsar. Dina andra arbeten är ju också jättefina!
      Ha dé!

      Radera
    3. Hej!
      Tack så mycket för komplimangerna!

      Tycker Du ska ta tag i dynan när ni kommer hem!
      Kram Inger

      Radera
  2. Så fina arbeten du har gjort. Min knyppeldyna står bara och samlar damm. Alpstickning har jag aldrig hört förr. Det låter spännande. Ha det bra./Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för komplimangen!

      Hittade beskrivning på alpstickning i en stickbok, Sticka halsdukar, kragar, snibbar av Ann-Mari Nilsson.
      Den såg väldigt arbetad ut fast det är bara resår med ojämnt antal maskor.

      Ha de så gott Du med!
      Kram Inger

      Radera