onsdag 21 augusti 2019

Hjulsjö!

 
Varje sommar tar vi en tur till Hjulsjö
och hälsar på min gammelmormor.
Hon lever inte längre utan ligger på Hjulsjö nya kyrkogård.
 
Det blommar så vackert hos mormor Anna.

Kyrkogården ligger så fint med vy över Hjulsjö sjön.
Dit gick vi och badade när vi bodde hos mormor någon vecka på sommaren.
 
Efter att vi hälsat på hos mormor så åkte vi fram till kyrkbyn och fikade.
Byföreningen driver ett litet kafé i gamla skolan.
Med start vid Hjulsjö kyrka finns elva mountainbike-leder i varierande svårighetsgrad.
De har verkligen satsat på turistande cyklister i Bergslagen.
Alltid när vi varit där och fikat så har det varit holländare, schweizare eller tyskar,
som har mountainbikes med sej. 

Vi stannade till i Nora hos Jeanette och gav henne en samling knappnålar.
Hon samlar på dem, som har genomskinligt knapphuvud.
Samlar gör man men på olika saker!
 
Sedan tog vi oss på en massa småvägar hem.
Det är så roligt och skönt att slippa hetsen på större vägar
och så ser man så mycket fina hus och vackra trädgårdar.
Kenneth tittar förstås efter om det kan stå något gammalt vrak någonstans...
...det räcker väl med mej!!!
 
Ikväll har jag lyssnat på två sommarpratare, Olof Skoog och Gunilla Kindstrand.
Olof, diplomat, intressant att höra om spel bakom kulisserna.
Gunilla, journalist, bor i Delsbo, också kul att höra henne berätta om Hälsingland
och rövarhistorier därifrån.
 
Läggdags! Gonatt! 


6 kommentarer:

  1. Jag lyssnade också på Olof Skoog igår och tyckte att han var intressant att höra på. I dag blir det inte någon sommarpratare för min del, för jag har annat för mig.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen sommarpratare här heller men två avsnitt av Barnmorskan i East End.
      Ha en skön helg!
      Kram Inger

      Radera
  2. Du är rolig du! Ett gammalt vrak.... hahaha!

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig tur ni gjort. Du har gammelmormor på ett fint ställe. Vi tycker också bäst om att köra mindre vägar. Jag har varit dålig på att skriva, men ska försöka bättra mig. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så mysigt med små vägar och mycket lugnare tempo också!
      Kram 💖

      Radera