onsdag 21 augusti 2019

Mycket smått och gott!

 
Vistelsen på Flatruet var skön.
Solen värmde lagom för att kunna sitta ute och jag blev väldigt brun om benen!
Husbilar kom och stod en natt och på morgonen när vi vaknade var de borta.
Det kom inte många renar där vi stod, tror jag såg en enda.
 
Lite ensamt, kan tyckas.

Fika i solskenet.
 
Läste ut den här boken och jag hade tänkt slänga den innan.
Tur att jag inte gjorde det för den var bra!
 
På måndagen lämnade vi Flatruet och tog oss ca nio mil till en ställplats.
 
Galå fjällgård, strax norr om Börtnan, en fin plats med allt vad man, som husbilsåkare behöver.
En tysk familj drev den och hade byggt väldigt fina hus i trä.

Tio ställplatser fanns det.
Fem tyska husbilar och så vi bodde där.

Bl.a. detta åk!
Kära nån, så dåliga vägar har vi väl inte i Sverige!
 
Vi drog vidare på tisdagen mot Åsarna och vid Ytterhogdal svängde vi av 45:an
och körde mot Ljusdal.
Vi passerade Kårböle där det brann i skogarna ifjol.
Det såg hemskt ut man blev ledsen och berörd,
vilken syn med all nedbränd skog!
 
När vi kom till Järvsö svängde vi in till goda vänner, som har sommarhus där.
Men Inger, sa Siv, vad gör du här, du ska inte vara här!
Det blev en god pratstund med fika.
 
Stannade för natten på Orbadens camping vid Vallsta.
När vi på onsdagsförmiddagen skulle åka därifrån kom det en åskknall
och så öppnade sej himlen, regnet vräkte ner.
Bredvid oss tältade ett par och de satt ute och åt frukost.
De fick brått in i tältet! 
 
Onsdagkväll var vi hemma igen.
Inge roligt, tyckte jag.
Tror jag varit zigenare i mitt förra liv!
 
Nåja, på lördagen bar det iväg igen, denna gång till Skåne
och Skördefesten i Svenstorp.
 
Joakim och Martin vässar störar.

Kurt tröskar med "åbäket".

En lustig makapär!
Han kör så att säja baklänges.

Per-Arne startar råoljemotorn, som ska dra tröskverket.
 
Måndag middag lämnade vi Skåne och åkte hemåt.
Men första slog vi till i Myresjö hos goda vänner.
Nu är jag lite nöjd med husbilsåkandet...tror jag!
 
I söndags visade Margareta, Gun och jag knyppling
 på hembygdsfesten i Åkerby, Sköllersta hembygdsförening.
 
Idag har jag lagt in gurka, Mor Olssons gurkrecept.
Den blir så god.
Mellan regnskurarna åkte jag till kyrkogården och rensade på gravarna
och klippte gräset runt dem.
 
Givetvis har jag lyssnat på Sommar, fast i efterskott.
Marie Nilsson Lind, jag grät och skrattade om vartannat.
Nina Stemme var väldigt behaglig att lyssna på.
Jag har några kvar att ta mej an.
 
Ha det gott i  veckan! 
 
 
 
 


4 kommentarer:

  1. Vilka härliga turer ni har gjort! Tänk så behändigt det är med husbil. Jag förstår mer än väl om du längtar ut på vägarna igen.
    Sitter just och lyssnar på Olof Skoog, han är rätt bra tycker jag och spelar skaplig musik.
    Ha en fin fortsättning på onsdagen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skönt att ha huset med sej!
      Kram Inger

      Radera
  2. Så mycket ni har hunnit med! Det blir minnen att leva på när hösten drar in. Eller också får ni väl ta husbilen och dra söderöver. Det är tydligen många som övervintrar i Spanien. Själv tycker jag vintern är ok, om det är en riktig vinter! Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi åker inte söderut på vintern, vi är stannfåglar, hahaha!
      Kram Inger

      Radera