onsdag 10 april 2013

Sy en bok!

Alltså, var är våren?!?!
Idag har det snöat rejält här i Torsta!
Tempen sjönk från + till - på några minuter!
Som tur var så gick snön bort ganska fort, men ändå...
De gamla sa; aprilasnö är fåragö, så då är det väl ok med snö i april!
 
Jag led ingen nöd för jag befann mej inomhus med en folkdräkt.
Den hade blivit lite för trång och överdelen hade krympt så ärmarna var för korta.
Kompisen hade tyg, som blev över när dräkten syddes.
Ett par bitar sattes i på sidorna och ärmarna förlängdes.
Hon kvittrade som en vårfågel när hon provade dräkten!
Skönt att jag kunde göra jobbet och att hon blev nöjd! 
 
Ikväll har jag varit på något väldigt roligt och intressant.
Örebro Läns Slöjdförening ordnade en prova-påkväll i hur man syr en bok.
Hörru, jag kom hem med en bok!!!
Som jag hade sytt!!!
Helt på egen hand!!!
 
Så här började jag.
Detta är "bokpärmen" och jag har markerat var jag ska sy.
 
Alla tio x fyra papperen vikta.
Sedan prylade jag hål i ryggen på pappersbuntarna.
 
Här har jag börjat sy.
 
Så ser bokryggen ut.
 
Man kan pimpa, smycka, sin bok.
 
Vacker!
 
Den här tjejen gjorde en makraméfläta att stänga sin bok med.
 
Man kan sy böcker av tablettaskar också!
 
Här är Lena Hällzon, som lärde oss allt detta på ett väldigt bra sätt så att åtminstone jag vill göra mer!
 
Imorgon ska jag upp tidigt (för mej) och infinna mej på röntgen med min onda tumme.
Därför blir det kram och godnatt! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar