söndag 5 maj 2013

En tur med husbilen i Bergslagen

 
Igår, lördag, ordnade bl.a. bygdegårdsföreningar efter Rastälven, Rastälvens dag.
Eftersom jag har mina rötter uppöver så ville jag besöka begivenheterna.
Vi kastade loss och begav oss iväg.
Började med att tanka husbilen i Örebro.
 
Det finns ett charkuteri i Tolvsbörd, Tjurskallen.
Där blev vårt första stopp och vi handlade bl.a. den goda rökta hackkorven.
Några prinskorvar att tugga på blev det naturligtvis!
 
Kosläpp var det på Gölagården men det hoppade vi över.
Jag har sett det så det räcker, bonnunge som jag är!
 
Det kryllade av folk på fotbollsplanen i Järnboås men det körde vi förbi.
Ponnyridning och bågskytte var det och så serverades nässelsoppa.
 
En holländsk familj har öppnat affär i Järnboås.
Där stannade vi och handlade lite förnödenheter.
 
En tjej från Grythytte qwarn stod utanför och sålde knäckebröd, müsli, bröd m.m.
Handlade naturligtvis av henne också!
 
Nyhyttan hoppade vi över, gudstjänsten hade redan gått av stapeln.
 
I Grängshyttan, däremot, gjorde vi nedslag.
Denna rallybil visades upp.
Det var två konstnärer, som visade sina verk, akvarell och foto.
 
Akvarellisten, Ingvar Bilock, fixar sej lite mat.
Här, i Grängshyttans bygdegård, tittade jag på en film om Hjulsjö från 1962.
 
Vi stannade vid sjön Grängen och åt mat.
 
Vi rullar in i byn Långåsen där jag  delvis har mina rötter.
 
I Hjulsjö, på sågbacken, visade denne man hur de återuppbyggt en kolarkoja.
Den förra hade slagits sönder av en stor asp, som blåst omkull.
 
Här är planerat för två bäddar.
En kamin finns här också och vill man övernatta här så är det meningen att kan man göra det.
 
Ett besök på kyrkogården hos mormor Anna blev det naturligtvis.
 
Detta är en bevarad bergsmansgård, Siggebohyttan, som nu är muséum.
Vi åkte lite småvägar hem från Hjulsjö.
Tyvärr vet jag inte var jag kan hitta någon karta där jag kan visa hur vi åkte men vi styrde nosen söderut förbi Södra hyttan, Grängen, Järnboås, Tolvsbörd, Öskevik, Lindesberg, Yxe, Örebro och Torsta.
En underbar dag!
 
Dagen kunde ju knappt sluta bättre än med GP-speedway och hörru...nu kan man ju må bra igen!!!
Idag är det speedway på tv från polska ligan, dessutom två, jag säjer bara det, två matcher idag!
Hej svejs!
 
 
 
 
 
 
 
 
  


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej!
      Ja det var en förunderligt härlig dag! Bara åka runt och stanna när vi fick lust! Underbart!
      Kram Inger

      Radera