torsdag 30 maj 2013

Nej, Hjo!

Vi kalasade, som sagt, i veckan och detta var hos dottern i söndags.
Det blev tårta också.
 
Bästa barnbarnen och bästa kusinerna!
 
Hantverkscirklarna, som jag håller i, brukar göra utflykter på våren som avslutning.
Vävgruppen hade pratat om att besöka Hjo.
I tisdags begav det sej.
Vi är sju tjejer, som väver och alla kunde följa med, ingen sjuk!
 
Stannade i Karlsborg för förmiddagsfika på ett ställe, som heter Nymans.
Å, vilket gott fika och vilket hus!
Jag rekommenderar det varmt!
 
Vi fortsatte mot den lilla staden Hjo, en resa på 13 mil enkel tur.
Parkerade vid hamnen och gick mot Turistbyrån.
Det fanns en utställning vi ville kika på.
Turistbyrån hade lunchstängt!
 
Vi såg en skylt med Konst och Design och en kvinna satt på verandan.
Fyra av oss gick fram och frågade om vi kunde få titta på hennes konst.
Tja, skrattade hon, jag vet inte om ni kommer in.
Men hon berättade vem hon var och att hon gått på konstskola, bott i Paris och varit med i KRO i 35 år m.m.
Så öppnade hon till slut...den ena dörren...sakta...
 
...och då rasade det ut kassar, som hon målat på (t.h.).
Till vänster hänger typ tomma toarullar och andra rullar, som hon också målat på!
Hon målade på allt, sa hon.
Gången, ca 20-25 cm bred, syns mitt i bild.
Den skulle vi gå in i!
Hon försvann men vi backade!
Hon målade på tomma glasflaskor och hade ca tiotusen flaskor i lägenheten!!!
Hon var trevlig men verkligen udda.
115 m2 stor var lägenheten, sa hon.
Man undrar hur resten såg ut!
 
Nu hade Turistbyrån öppnat och vi gick dit.
På en våning fanns en utställning om Josef Frank och Svenskt Tenn.
 
Hans underbara tyger!
 
Ännu fler tyger.
 
Hungriga blev vi så Hamnkrogen var nästa anhalt.
Fiskgratäng med mycket räkor och färsk potatis, gott och fräscht salladsbord, mumsigt!
 
På vägen hem stannade vi i Karlsborg igen.
Nu för att handla rökt fisk från Klangahamns rökeri.
Där skildes vi från varandra och jag rattade vår bil mot Torsta.
Men innan blev det en fika i Askersund!
 
Igår, onsdag, var jag tillbaka på allergikliniken och fick min andra behandling.
Så trött jag var när vi kom hem!
Somna i husbilen, somna vid tv:n och sov gott hela natten.
Ingen huvudvärk idag fast det nog var åska i luften!
 
Ha en riktigt god natt!
Kram.
 
 
 
  
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar