fredag 15 november 2013

Slöjdföreningens prova-på-kväll

I onsdags anordnade Örebro Läns Slöjdförening en prova-på-kväll med att väva band i en bandgrind.
Lisbeth Blomberg var huvudlärare.
Dräktrådet ansvarade och jag var medhjälpare.
Träffen hölls på muséet i Örebro.

Jag tycker det är en fisk, som hon vävt.

Detta är ungefär vad som behövs när man väver band i grind.

När tjejerna blev lite varma i kläderna så började de att plocka mönster.

Lisbeths "aftonväska".
Ett vävt band och blixtlås på metervara!
Så enkelt och så snyggt!

Hjärtan på rad.
 
En härlig eftermiddag och kväll med många vetgiriga tjejer.
 
...och naturligtvis Ingrid Söderbergs goa kringlor!!!

2 kommentarer:

  1. Jag ser att du kan många olika slags handarbetstekniker. Det måste var kul. Jag har en del mönster till bandvävning, men jag har aldrig testat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man uppväxt med handarbete så har man ju lärt sej en del genom åren.

      Testa! Det är hur kul som helst. Du såg väskan med bara band och blixtlås.
      Häftigt!
      Inger

      Radera