tisdag 12 augusti 2014

Skördefest i Svenstorp

 
Lite bilder från den årliga skördefesten i Skåne.
Inte lika roligt i år eftersom goda vännerna inte var där.
Hustrun orkade inte pga sjukdom.
Våra barn och barnbarn kom till helgen och sonen, till våra goda vänner, med familj kom också
så skratt och glam blev det ändå lite!
 
Det repareras...

...traktorer körs ut på åkern...

...vattnas...

...repareras...

...och bindaren är körbar!

Påfågeln kom fram och var nyfiken.

Kurt provkör en sorts tröska.

Detta är en typisk "gubbabild"!

"Åbäket" får ny duk...

...och Kenneth försöker få fart på halmpressen, som sitter fast bak på "åbäket", tröskan.

Onsdagseftermiddagen tillbringade jag i Eslöv, där tre örebrotjejer gick på kurs i skåneknyppling.

Jag provade på det i Vadstena när jag gick på kurs där.

Trips till förbannelse!!!

Duken till tröskan repareras...

...det fattas en bit!

Här brukar traktorerna stå men på söndagen stod hantverkarna här.

Mattältet, där det såldes matvaror.

Kaffetältet.

Talar för sej själv men här befann jag mej under söndagseftermiddagen.
Gott med silla-macka eller strömmingsmacka, som vi här säjer.

Äggakager gräddades här i tre vedspisar!
Det var varmt!
31 grader hade vi i Skåne på söndagen!

Halmhoppning både för barn och vuxna!
Jag hoppade ej!!!

Nu ska här provas om tröskan fungerar!

De tröskade faktiskt med den och den knöt halmbuntarna också!

Fyra glada gossar ska få eld på råoljemotorn, som ska dra tröskverket.

Nyckelring, som Bengt Carlbinder tillverkat av svetstråd.
Han har inte svetsat utan värmt och skulpterat den.

Hon och en tjej till spexar alltid under skördefesten.

Vad gör de?

Killarna försökte koka ägg i kylvattnet till råoljemotorn men det gick inge vidare!

Viktor är nog lite trött!
 
Nyhet för året var grillad oxe.
Här binder de fast den vid grillningen.
De började grilla på lördagseftermiddagen och höll på hela natten.
Vi fick stänga alla fönster och takluckor på husbilar och husvagn för röken låg på åt vårt håll.
Inge kul men köttet var väldigt gott!
Jag har inga bilder från själva skördefesten men som sagt så var jag i sillamackeståndet.
 
Läste ut denna bok i Skåne.
Väldigt bra bok.
Den var med mej flera dagar efter att jag läst ut den!


2 kommentarer:

  1. Det var verkligen riktigt många nostalgibilder i ditt inlägg. Jag förstår att det där köttet måste varit väldigt gott. Grillat lamm och grillad gris har jag hört talas om och smakat också, men aldrig grillad oxe.
    Ha det fortsatt gott i sommarvärmen,även om det blivit lite svalare nu!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bara nostalgi på skördefesten!
      Jag har heller aldrig smakat grillad oxe förrän i år.
      Svalt och skönt är det och det gillar jag!
      Kram Inger

      Radera