torsdag 13 april 2023

En riktig surdeg!

 

Det är kul när något hantverk blir klart.
Den här koftan eller ullpälsen, köpte jag garn till på Gotland 2010.
Vi besökte en kvinna, Ullamaj Skoglund, på södra ön. Jag hade läst om henne.
Hon tottspann ullen så den ser ut som fårullen. Spännande och så klart köpte jag ju det tottspunna garnet.
Det var lite jobbigt att sticka av det men jag stretade på.
Insåg att det inte skulle räcka till ärmar då jag förlängde koftan lite.

Så blev den naturligtvis liggande.
När vi åkte norröver 2015, var jag tvungen att ha något för händer.
Vi åkte via våra vänner i Kukkola till Nordkap i juni.
Jag tog med stickor och melerat rött garn från Kampes och en idé i mitt huvud.
Satte igång och ärmarna blev mönsterstickade.
Nu är den hopsydd, ärmarna isydda och knappar har också tagit plats, 13 år efter att jag köpte garnet!
Jaja...Rom byggdes ju inte på en dag heller!!!

3 kommentarer:

  1. Men du blev ju klar med det till slut och västen ser fin ut tycker jag.
    Ha en fin fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, koftan blev färdig till slut och nu jobbar jag med en till surdeg!
      Ha en fin helg! Kram Inger

      Radera
  2. Mycket snyggt! Skönt och höra att jag inte är ensam om att dröja med att färdigställa ett handarbete jag börjat på. Ibland kommer så mycket annat emellan, men då blir ju det gamla nytt igen. Variation i arbetet är aldrig fel. Kram

    SvaraRadera