måndag 10 april 2023

Påsken!

 Påskafton.
I år skulle vi fira hos oss som vanligt, hade Ebba bestämt.
Det ska vara som vanligt, sådäså!
Tösabiten bodde hos oss på påsklovet. I Lilla stugan. Och jagade spindlar.
Usch ja, de var stora, svarta och feta rackare.
Hon ville lära sej virka och jag har ju gott om garn så det var bara att välja. 
Vilken dröm, sa hon, bara att välja på allt garn du har farmor! Mmm... 

Jag kokade äggen på fredagen efter alla konstens regler med blåbär och ättika.
Kollade efter fem minuter och det var inte mycket färg på dem.
Hittade en flaska med blå karamellfärg som jag vände upp och ner på och se...äggen blev blå!
De mjukkokta äggen kokade jag med lökskal och de blev rödbruna. 

Ebba dukade och fotade.
Våra barn, Laila med sambo, Mikael med  fru och Ebba förstås kom och smakade av påskmaten.  

Min tovade påskhöna, som Kenneth svetsat ställning till.
Sedan letade "barnen" efter påskägg i trädgården.


Ebba visar påsktårtan.

Hon dekorerade tårtan, solgul påsktårta heter den och solgul var den verkligen!
Vi satt ute i vårvärmen och fikade, så skönt! Första gången i år.
Det har varit en skön och solig påskhelg. Nu återgår allting till det normala, dvs en massa måsten. Hoppas bara att solen fortsätter att värma oss.

För en vecka sedan hade vi en tofsvipa i trädgården.
I trädgården! Min vårfågel! Fatta va glad jag blev!
Finns inte finare fågel, tycker jag.
Kanske för att den alltid fanns runtom mej på våren när jag harvade. Man fick se upp så man inte körde över deras bo med harven. Ibland fick jag gå ur traktorn och endera flytta lite på boet eller också lägga tillbaka äggen om de ramlat ur.
...och nu var hon i min trädgård!!!


2 kommentarer:

  1. Det låter som om du haft en fin påsk och tänk att det äntligen blev lite sol och en aning värme. Tofsvipa har jag inte sett någon i år ännu. De blir mer och mer ovanliga. Förr såg man dem jämt och hörde deras ängsliga läte. Piiivitt, piivitt......
    Ha en fin fortsättning på påskveckan!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bor nära fågelmarker, dvs lite våtmarker, så vi har gott om vipor på "ängarna".
      Ha det gott du också! Kram

      Radera