lördag 12 oktober 2024

Hösten är här!

 Förr om hösten kunde jag deppa ner mej totalt, ljuset försvann, det regnade och var mörkt, hemskt. Nu tycker jag om hösten. Det är mörkt och det kan regna dagar i sträck men de klara, fina dagarna är underbara. Jag kan andas igen och färgerna i naturen, alltså så underbart.

Idag är inte livet så underbart, genomförkyld och rakblad i halsen. Jaja, bara att vänta ut eländet. Det går över på en vecka eller sju dagar!

Arbetet går vidare på taket, läkterna spikade.

Torsten på skorsten putsar densamma.

I tisdags gjorde vävgänget en utflykt till Tant Grön i Vintrosa. Vi åt god mat, strosade runt bland växter, kläder och diverse prydnadssaker, som man inte behöver. Kaffedags och jag såg en igelkott bland godsakerna. Det var chokladbollssmet, som de format som en kotte och rullat bakdelen i chokladströssel, mums.  

I torsdags kväll åkte Kenneth och jag till Nävestakyrkan för att lyssna på Tomas Molin. Han har skrivit tre böcker om ödehus, som han hittat och fotat på sina turer runtom i Närke, del av Värmland och Västmanland. Han har tagit reda på historien om varför huset står öde men han berättar aldrig var det finns. En trevlig berättarafton med mycket folk från bygden.

Ett skogvaktarboställe. Den skogvaktaren måste ha haft en särställning så vackert utformat som det huset var!

Skorstenen putsad och klar, lite färg fattas.

I veckan kom de här hantverkstidningarna så det var rena julafton i Torsta.

Skjutsade sonen till sjukhuset med magont. Läkaren trodde på blindtarmsinflammation. Mycket riktigt, igår opererades han. Skönt att bli av med den lille rackaren.
Jag satte äppledricka i veckan och idag är det dags att sila den och avsmaka. Spännande för jag har aldrig gjort dricka förut.

Ha en fortsatt bra helg!   
















2 kommentarer:

  1. Själv är du förkyld och dålig och så sonen som fått blindtarmsinflammation!Hoppas att ni snart mår bättre båda två!
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera