onsdag 14 november 2012

Slöjda i fårskinn...

...stod det på medlemsbladet från Örebro Läns Slöjdförening. De har lite olika "prova-påkvällar". Förra gången var det luffarslöjd men det är jag inte intresserad av så då var jag hemma. Gången innan det var prova på tvåändsstickning. Det fastnade jag för.

Ikväll var det alltså sy i fårskinn. Att jag har haft cirklar i hur man syr i skinn behövde ju ingen få veta! En kompis och jag åkte dit och det var säkert 40-50 tjejer och en kille, som också ville känna på det hantverket.

 
Gudrun Haglund-Eriksson visade oss hur vi skulle göra. Vi fick en bit ulligt och gulligt fårskinn, en synål, s.k. skärnål, tråd och vadmal. Trädde tråd på nål och tvinnade ihop tråden, gjorde knut och vaxade tråden. En bit fälltäcke eller nåldyna fick vi göra.
 
 
Klippte av hörnen och sydde dem...
 
 
...vek kanterna och sydde ner dem (min nål gick av).
 
 
 När det var gjort så sydde man på vadmalstyget.
Klart!
 
 
En av tjejerna hade gjort sin sömnad så vacker med lite utsmyckning!
Få se om jag broderar lite på min eller om jag lägger den till samlingarna!
Det är alltid roligt att åka på sådana träffar, man hittar både gamla bekanta och gör nya trevliga bekantskaper!
 
Efteråt åkte jag och handlade lite livsmedel och bakom mej i kassan stod några killar. En av dem hade inget ytterplagg på sej. Kassörskan tyckte att S Å varmt var det väl inte! Nej, inte ute men här inne är det varmt så jag tog av mej jackan!
Ja nog var det varmt idag +12 fast blåsigt och grått och framåt kvällen lite duggregn. Var ute och gick en sväng på förmiddagen, skönt!
 
Kram och ha en god natt! 
 
 
 
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Slöjda i fårskinn låter roligt. Synd att nålen gick av bara. Blir det en julklapp kanske? Ja vi har också varmt ena dagen, och frost nästa. Ska du på någon julmarknad i Ôrebro i år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det är roligt att sy i fårskinn. Jag har sytt mej en väst, vantar och tofflor, allt utslitet!
      Jag ska till Gällersta forngård på julmarknad första adventshelgen. Ska Du hälsa på i Örebro?
      Kram Inger

      Radera
  2. Här var det populärt för några år sedan med studiecirklar där man sydde sig västar i fårskinn, eller lammskinn som vi säger här på Gotland. Jag har flera bekanta som har riktigt fina västar.

    Förra gången jag var i Visby såg jag en kille ute på gatan klädd i shorts och kortärmad tröja. Runt honom gick folk fullt vinterklädda. Jag undrade om han var uppvärmd inombords på något sätt? Nej, jag frågade inte!

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja, det var några år sedan jag hade kurser eftersom allt är utslitet som jag sydde åt mej själv, men det var roligt att jobba i lammskinn!

      Det var nog bäst att inte kommentera!!!

      Kram Inger

      Radera