torsdag 15 november 2012

Syma-ma-ma-ma-maskin

Lovade ju förra veckan att hjälpa en kompis med hennes livkjol till folkdräkten, som hängt i garderoben och krympt. Hon kom med lite tyg, som hon hittat, tack och lov! Sprättade isär och satte dit tygbitarna i sidorna och hon kom och provade. Den satt jättefint! Men jag skulle släppa ned kjolen lite också, satt lite högt i midjan, tyckte hon. Livkjolen var sydd på maskin så det gör jag också, tänkte jag.

...och vad händer idag när jag ska sy alltihop...jo, symaskinen bara brummar och det händer ingenting!!! Okej då, jag får väl sy för hand. Neej, ringer mamma och hör om jag kan låna hennes. Det går bra så jag åker och hämtar den. Tur att hon bara bor ca fem minuter med bilen från mej!


Nu är livkjolen fixad, gällerstadräkt!
 
 
Här syns biten jag satt i, en i varje sida.
 
 

 Några reparationer gjorde jag också, sprundet hade rämnat så jag sydde en träns samt satte dit en hyska och en hake istället för en säkerhetsnål. Imorgon ska hon hämta den, de ska på fest på lördag och då ska hon använda dräkten.

Idag har jag tyvärr inte hunnit vara ute och gå. Det har varit så fint väder, soligt och +7, lite blåsigt visserligen. Får ta igen det imorgon istället och också lämna in symaskinen på reparation!

Kram tills vi hörs! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar