lördag 31 mars 2012

årsmöte och årsmöte

Denna helg, eller fredag och lördag, har varit väldigt trevliga! Efter att ha jobbat i trädgården veckan i övrigt så var det skönt för mitt knä och min handled att ta lite ledigt och låta sittfläsket få jobba lite!
Maken och jag åkte mot Linköping på fredag förmiddag. Vi stannade i Borensberg och åt mat, väldigt god mat även om jag aldrig förut ätit kombinationen potatisgratäng och rostbiff. Ett fräscht och väl tilltaget salladsbord var det också. Med lite kaffe i magen fortsatte vi och stannade givetvis i Gamla Linköping och Knyppelboden. Handlade mönster både till mej och kursare. Köpte även ljusglas med knyppelmönster avpassat till glaset. Träffade ledsamt nog inte Christina.
Jag skulle till Linköping på årsmöte med Föreningen Svenska Spetsars Arkiv (FSSA) och mötet var i närheten av hemslöjdsbutiken, en av de få som finns kvar. Håller på att sy en folkdräktsväst och saknade bakstycke och fodertyg så det köpte jag, och fick tag på ett jätteläckert linne, mönstrat, som kommer att passa utmärkt till bakstycke!
Så var det årsmöte och det gick snabbt, tjugo minuter! Efter det gick vi till residenset, dvs slottet, där husmor visade slottet och särskilt två lampor, som Sten Kauppi formgivit spetsarna till. Damastdukar av Sofia Widén, vävda med tunt, tunt lingarn, som inte går att få tag på idag, tittade vi också på. Kanske ska tillägga att  FSSA har hand om allt material, modeller mm, för spetsarnas räkning.

Den ena lampan med Kauppis spets.

Golvlampa. De är knypplade med väldigt grovt garn.

De här fönstersmygarna vill jag ha hemma!

Väldigt lång matta, den väger 100 kg!

Kungarummet, här ska kungen sova på måndag, sa husfrun.

Hertiginnerummet, alltså Estelles rum.

Underbart vacker sittgrupp.

Sofie Widéns damastduk, en av dem.

Nturligtvis handlade vi choklad i Cloettas butik i Gamla Linköping!

Sedan åkte vi till goda vänner i Vadstena där vi fick jättegod mat. Hon hade dukat upp smörgåsbord, vet att jag tycker om det, och jag var så hungrig! I Linköping bjöds det inte ens på kaffe så det var lite tomt i magen. Hos kompisarna sov vi över för det var nytt årsmöte på lördagen.
När vi vaknade på lördag morgon var det snöstorm men det gick över på fm och så småningom sken solen men huh, vad kallt det var! Ett besök i affären hos Anne-Marie Fridesson på Svenska Spetsar var av nöden! Dels handlade jag till kursare och dels till mej. Jag köpte bl.a. ett nytt mönster av Barbro Grytnäs, en stjärna till mej. Sedan åkte jag med flera och letade efter Kommunhuset i Vadstena, där årsmötet med Föreningen Svenska Spetsar skulle hållas. Det var fruktansvärt dåligt skyltat! Där var det en stolle, som satt ordförande. För det första satte han igång larmet när han hämtade en ordf.klubba, som han inte använde, sedan visste han inte var han var i föredragningslistan och inte vilka beslut som tagits heller, ack ja! F.ö. var det ok. Lola t.o.m. pratade med mej!!! 

Till kompisarna för mer mat!  


Nu är vi hemma igen och inne är det lite kyligt så nu är det fullt spjäll på pannan!

Detta blev ett väldigt långt inlägg så Du kanske inte orkar ända hit, men om det är så; Kram tills vi hörs igen!


5 kommentarer:

  1. Klart att jag orkade ända hit. Sitter du med i båda föreningarna? Dom gör ett fint jobb för knypplingen. golvlampan skulle jag inte säga nej till. Hoppas att dom sätter grindar på sängen till lilla Estell så hon inte rullar i golvet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mimmi!
      Det är samma medlemmar i båda föreningarna och jag brukar gå på årsmötena. Tror det var första gången de hade det på skilda dagar och orter.
      Kram

      Radera
  2. Så fina knypplade lampskärmar, vilket jobb. Men vilket vackert sken det blir när lampan är tänd.

    SvaraRadera