måndag 23 september 2013

Glädje och sorg går hand i hand.

Jahaja, bullarna slut så det var bara att baka en omgång till.
Idag bakade jag på havremjölk och mjölkfritt margarin.
De blev faktiskt fluffigare och som jag tyckte, godare.
Bakade kokoskakor och choklad- och cornflakeskakor också. 
 
Så på eftermiddagen fick vi ett sorgebud från norra Sverige.
En god vän till oss har kämpat med cancer i säkert tio år men nu orkade inte kroppen mer.
Alltför tidigt fick han lämna sin familj.
Han var på dagen lika gammal som Kenneth så han skulle ringa och gratulera honom i morgon.
Så ledsamt.
 
Men, men, livet går vidare fast man tycker att nu stannade klockan.
 
Jag var in till Örebro ikväll på knyppling.
Fast jag knypplade inte.
Istället hade jag med utställningsskärmar, som jag förvarat åt föreningen.
Styrelsen ville se om de kunde göra om dem så de blev mer lätthanterliga.
Skärmarna är lite för stora att ta med då vi sitter och visar knypplingens ädla konst.
 
Så här ser skärmarna ut, 100 cm x 70 cm.
Vi la ner ganska mycket tid och energi för att få dem att se proffsiga ut.
Styrelsen kom överens om att inte "slakta" utställningen!
De ska göra nya och mindre skärmar.
 
Måste berätta om Tusenskönan, som är knypplad i rött med guldtråd i lanet!
Det var på Stora knyppeldagen i Vadstena för ganska många år sedan.
Vi sitter och knypplar på gator och torg.
Det är ju Föreningen Svenska Spetsar, som anordnar det hela och då ska man väl ha ett mönster därifrån, tycker i alla fall jag.
Då funderade jag på hur vi kunde locka ungdomar till knypplingen.
Jo, genom att knyppla med färg och Tusenskönan tyckte jag inte att det gjorde något om jag knypplade i färg...
...men se det tyckte dåvarande spetskonsulent!
Hon kom med en annan dyna, som trådarna gick av på och nålarna hade rostat fast.
Tog upp min dyna igen och fortsatte.
Hon blev arg, kan jag säja.
Men, mönstret sålde slut i FSS:s affär och rött garn och guldtråd gick åt som smör!
Torget kallades Röda torget eftersom vi var tre tjejer från Örebro som knypplade med rött garn!
Härligt!
 
Måste bara visa fina Annikas underbara påfågelssjal, som hon komponerat och knypplat!
Hon har komponerat mycket, t.ex. Svampen, slottstornet och en tredimensionell knyppeldyna. 
 
Nehej, nu är jag lite trött efter dagens händelser så sov så gott och
god natt!
 
 
 
 
 
 
 



2 kommentarer:

  1. En sån vacker sjal! Vad bra att du var envis, för jag tycker det var snyggt med rött och guld. Det är väl inte fel att gamla mönster moderniseras lite, den gamla tekniken finns ju ändå kvar. Det hade kanske lockat betydligt fler ungdomar att lära sig gamla hantverkstekniker om det inte varit så stelbent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjalen är så otroligt vacker!!!
      Men jag tyckte ju så också fast på den tiden var det otroligt stelbent. Det har blivit bättre, tack och lov!
      Kram Inger

      Radera