onsdag 31 oktober 2018

Kultur för barn!

Wadköping i Örebro kl 9.30.
 
Lite frusna och morgontrötta knyppeltjejer installerar sej i Teaterladan
för att visa höstlovslediga barn knypplingens ädla konst.

Träsvarvning pågår.
Nyckelring med lös ring runtom blev det här.

Här tillverkar en kille en manick, vet inte vad den kallas.
Han skär ut hack i pinnen och sätter dit typ en propeller.
Sedan drar han med en annan pinne på skårorna så propellern snurrar.
Du vet säkert vad jag menar!

Killen sitter i en trähäst (tror jag det heter) och täljer.

Figursågning på gång.
Killarna i svarvargänget satte dit en läderrem och det blev ett hänge om halsen.

Sedan kom barnen till oss och knypplade, både armband
och ett bokmärke i form av en orm.

En tjej från Örebrodöserna fanns på plats och barnen broderade ett hjärta.

Ebba, barnbarnet, blev hungrig.

Farmor hade ingen gaffel.

Men man kan äta med en virknål också!

Faarmoor, hjälp mej att avsluta bokormen!

Såhär blev den, jättefin!
 
Det var en fin dag med mycket barn, ca 60, som kom och provade på.
Mormor/morfar eller farmor/farfar var med
och jag tror de tyckte det var lika roligt som barnen!
 
Jag var ganska trött när jag kom hem.
Man är inte van vid det höga ljud, som svarvarna åstadkom hela dagen
och sedan allt prat både med barnen och de äldre.
Men roligt var det!


2 kommentarer:

  1. Jag förstår mer än väl att du var trött när du kom hem efter en så intensiv dag med både barn och gamla.
    Hoppas att du får en fin och vilsam helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och ännu tröttare var jag i torsdagskväll, knypplade med barn då också.
      Kram Inger

      Radera