torsdag 5 september 2019

Sen sist...

 
...har det inte hänt så mycket.
Veden får vänta för bäst som det regnar så kommer det en skur!
Idag var det i alla fall så torrt så maken kunde klippa gräset.
När han var klar, gissa...så kom det en skur!
 
Jag följde med mamma till frissan idag.
Det var ett nytt ställe så hon var lite orolig.
Lugn, sa jag, jag skjutsar dej och tar med stickningen.
Hon blev väldigt fin, frissan klippte ett hårstrå i taget, tror jag.
 
På eftermiddagen tvättade jag takluckorna på husbilen och runtom.
Fy, vad "gojs" det var!
Björkstjärnor tillsammans med regn, inte kul men fint blev det.
 
Några böcker sedan sist.
Usch, vilken människa han var, Ingmar Bergman!
Somliga kallar honom geni...i elakhet då.

Otäck deckare!
Jag som älskar deckare men den här var för ruskig för mej
och jag har första boken av henne kvar att läsa.
Den tar jag nog nästa sommar när nätterna är ljusa!

Jojo Moyes skriver alltid bra om man gillar romantik och lite spänning.
En måbra bok, alltså, passade bra efter deckaren.

Nu har tagit tag i ofullbordade igen.
Den här kudden har mamma broderat för sådär 5-7 år sedan.
Här är den uppspänd och våtduschad.

Sjal eller snarare halsduk, som jag började på för säkert fem år sedan.
Nu är trådarna fästade och den är också våtduschad och lagd till handlingarna.

En liten filt i bomull men den har jag bara hållit på med i en månad!
Den ska till kyrkans Sticka och skicka. 

Detta är en sjal och den är rundstickad för att sedan klippas upp.
Därefter ska jag plocka upp maskor runtom och sticka en kant.
Jag började nog med den för ca 7-8 år sedan.
Nu var det dags att ta itu med den också.
Det var bara det att det ljusa garnet, som var väldigt ljusblått,
hade blivit skört och gick bara av.
Jag har fått det av någon och det var färgat med indigo.
Något gick fel vid färgningen och då kan det bli väldigt skört.
Så det var bara att repa upp, ta ett annat garn och börja om.
Ibland kan man bli lite frustrerad!
 
Ikväll tittade vi på "Bonderöven" från Danmark.
Jag tycker han är både rolig och intressant att lyssna på.
Göra kalk av musselskal har jag aldrig hört talas om men det fungerade ju.
 
På tal om musselskal så måste jag berätta från tiden när jag körde ut tidningar.
Vid ett hus gick jag upp på trappan med tidningen för farbrorn var inte så rörlig.
Ibland var han vaken och kom ut för en pratstund.
En natt berättade han att på hustruns grav på kyrkogården
hade han lagt musselskal så det täckte den öppna ytan.
Han berättade att de ville ha det på sin grav.
Jag tänkte att jag någon gång ska leta reda på graven och titta hur det ser ut.
Vackert är det nog, lite glänsande.
 
Nog för nu!
Ha en fin fredag!
 

4 kommentarer:

  1. Jag gillar med deckare men det finns en gräns för vad jag pallar med. De får inte bli så rysliga så man börjar titta sig runt ikring. Så vacker kudden är! Vilket jobb din mor lagt ner på den. Jag gillar din rundstickade sjal. Praktiskt med rundsticka när mönstret är så invecklat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker inte om deckare när de plågar folk. Det ska vara lite "tänk" i en bra deckare! Mamma är en fena på att brodera!
      Ja, sticka sånt mönster fram och tillbaka, nej tack!

      Radera
  2. Ja, han måste ha varit en riktigt vidrig människa för alla som haft med honom att göra berättar just hur elak han var.
    Men gränsen mellan geni och psykisk sjukdom är hårfin, många av dem vi kallar stora genier har lidit av grava störningar och psykisk sjukdom. Så gissningsvis var han nog helt enkelt inte frisk i själen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med dej att frisk i själen, kan han inte ha varit!

      Radera