tisdag 14 januari 2020

Tjugondag Kenneth...fast inte i år!

För några år sedan så hade Kenneth namnsdag den 13 januari,
visserligen tillsammans med Knut...men ändå!
Eftersom jag är gift med en Kenneth blev det lite muntert här hemma.
Tack och lov så är ordningen återställd!

Jag har inte orkat städa undan julen än, 
känner mej som en nyfödd kalv, lika vinglig.
Men, men, det ordnar sej!
Jag är i alla fall bättre.

Måste visa att jag har fixat alla mina adventsgrejer.
Vi fick ju en ledtråd åt gången under advent, stickning och knyppling.
Jag kunde förstås inte hålla mej utan hoppade på allt!

Först den här halskragen, som Yll och Tyll hade som adventsstickning.
Jag använde lite mjukt, skönt garn som jag hade hemma.
Halskrage och jag...njae, än har det inte varit så varmt.

Sedan ville Maja Karlsson att vi skulle sticka vantar.
Ja såklart men här skickade jag efter garn, som skulle vara till vanten.
Tvåtrådigt garn från Järbo och färgsättningen heter gammaldags jul.

Sist var det knyppling.
Gudrun Carlsson, som designar egna mönster, hade gjort denna lilla spets.
Hon släppte en ledtråd varannan dag.
Den blev lite fin!

Och vad ska du ha allt till, undrar vän av ordning.
Jag behöver inte ha allt till någonting!
Det är bara så underbart att ha någonting för händer, att skapa något.

Jag ringde och gratulerade en knyppelkompis, som fyllde 95 år.
Hon har fått stroke igen och jag frågade om hon kunde hantverka något.
Nej, svarade hon, men vet du, jag mår så bra av att tänka på allt jag gjort genom åren.
Snacka om positiva människor!
Vi har alltid så kul när vi pratas vid, skrattar och diskuterar.
Om man kunde bli som hon!!!

Så har jag naturligtvis läst lite.
Mellan himmel och hav av Anna Fredriksson.
Alltid när jag börjar läsa, nja, är den här så bra?!
Jo det var den!
Handla om tre generationer starka kvinnor där en har blivit övergiven av sin mamma
och den andra blev utkastad av sin mamma, mycket läsvärd.

...och nu, vad har jag gjort nu?
Jo, hoppat på en utmaning till; sticka ett par sockor i månaden 
av sockgarner man har hemma
och från gratismönster.
Tyckte mönstret var så fint så jag kunde inte hålla mej.
Jag är som jag är!

Vädret, tja, som vanligt, grått, blåst och milt.
Idag har det dessutom varit mörkgrått!

Nu väntar sängen, gonatt!

3 kommentarer:

  1. Har du läst Marianne Fredrikssons bok Anna, Hanna och Johanna. Om inte så gör det, den är sååå bra.
    Skönt att du känner dig lite piggare igen. Det tar ett tag att bli av med en ordentlig förkylning.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har jag läst, så bra!
      Bättre men trött...
      Kram Inger

      Radera
  2. Oj vad mycket fint du gjort! Helt underbara arbeten. Inget kul att känna sig vinglig, men vill tro att du snart mår riktigt bra. Ljuset kommer och hjälper till! Kramar

    SvaraRadera