söndag 31 juli 2022

50 år!

 

Såhär heter byn, som maken och jag bor i.

Torsta, en liten by med fyra gårdar, en f.d. skola med lärarbostad och några torp. Ursprungligen var det fler gårdar men de flyttades ut från byn på 1800-talet. I Torsta skola gick jag mina första tre år. Lärarinnan i ettan och tvåan bodde i en av gårdarna och min lärare i trean bodde i lärarbostaden. Det fanns också en lanthandel i byn. Den låg i en äldre f.d. skola. Carl Sjöblom hette handlaren och det fanns allt i den lanthandeln som det ju var på den tiden. Hans son var klasskamrat med min mamma och hette Carl-Uno Sjöblom. Carl-Uno var med i Mosebacke Monarki plus en massa annat som han medverkade i.

Den 30 juli 1972 flyttade vi till Torsta till detta hus. Vi har alltså bott här 50 år. Huset köpte vi av tant Rut. Hon var kusin med min morfar och hon var så glad att huset stannade i släkten. När jag cyklade  till skolan kikade jag upp på huset och tyckte att det var så fint och låg så vackert på en höjd.Så blev det mitt en gång! Till familjen hörde min make Kenneth, dottern Laila 7 år då, sonen Mikael 1 år och katten Pia. Vi har verkligen trivts på torstabacken alla 50 åren.

Jag undrar var de åren tagit vägen?!

Idag kunde jag sitta på uteplatsen, molnigt hela dagen men lagom varmt. Lyssnade på sommarpraterskan Susanne Dahl, präst. Njaej, inge vidare tyckte jag.

Ha det gott! 

2 kommentarer:

  1. Jag uppskattade inte heller Susanne Dahl, hon var tråkig att höra på och spelade musik som inte var i min smak.
    Ha en glad måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, musiken var skit men hon valde...
      Glad och glad, ska vaccineras mot TBE och jag tycker INTE om sprutor!
      Kram Inger

      Radera