söndag 10 juli 2022

Ett år sedan!

 Det är längesedan jag skrev något här. Jag lever i alla fall men det har varit ett tufft år.

Om jag fortsätter där jag slutade i juli så bodde barnbarnet och Doppe här några veckor. Vi firade Margareta med hissad flagga och kaffestund. Årsmötet i Traktorföreningen hade vi skjutit på till juli.

I augusti tog vi en tur med husbilen och barnbarnet till Fagersta, hälsade på knypplerskor där. Ett oväntat och hemskt dödsbud fick jag. Vår ordförande i Traktorföreningen hittades död hemma i sin trädgård, kroppspulsådern hade brustit.

September och möte med arbetsterapeut hos mamma. Veteranplöjning i Valsta, Odensbacken med mycket jobb men roligt när allt väl var på plats. Barnen med familjer gratulerade Kenneth på födelsedagen.

Längtade till Skåne så i oktober åkte vi söderut. Stannade hos goda vännerna i Myresjö en natt. Åkte vidare och tog in på Kiviks camping ett par nätter därefter bodde vi i Löderup på campingen...alldeles vid havet! Hälsade på hos nya bekantskaper i och utanför Löderup. Sveriges största pumpaodlare Leif och hans sambo Elna-Maria besökte vi och fick en intressant information om odlingen. Brorsan ringde och talade om att mamma fåt någon attack och åkt ambulans till USÖ. Mamma kom hem en fredag och fick åka in igen på lördagen. Både hon och vi barn förstod att hon inte kunde bo kvar hemma längre. De ringde och sa att hon skulle komma till ett korttidsboende. En timme senare ringde de från kommunen och hade en lägenhet till henne i Sannahed. Hade bara hört gott om det så jag tackade ja. 

November, inget särskilt. Hälsade på mamma. Fick tredje vaccinsprutan mot covid. Julmarknad i Gällersta forngård.

December, hälsade på mamma. Den 22 december fick mamma sluta. Satt hos henne hela dagen och pratade med henne. Hon var aldrig vaken men jag pratade och höll henne i handen. På kvällen somnade hon. Vi syskon var där och sa hej då. Hon blev 91 år. Julen kom och gick och i mellandagarna var vi till begravningsbyrån.

2022

Begravning för mamma i januari, kallt och blåsigt var det. Hon ville ha jordbegravning och så blev det. Min bror, hans tre söner, jag och vår son bar mamma ut från kyrkan till graven. Dagen därpå var vi på begravning av en god väns pappa. Ganska slut var jag efter detta. Tur att vi fick vara på födelsedagskalas hos sonhustrun sedan. Tacksägelse för mamma och en underbar spelkvinna hanterade pianot.


I februari tog jag hand om syrrans vovve när hon och maken tog flyget. Kenneth och jag åkte på corona men eftersom vi vaccinerat oss så blev vi inte så sjuka, trött bara.

1 mars skulle mamma fyllt 92.

Under våren har vi tömt gården där mamma och pappa bott. Grejat med bank, tele och allt annat elände som följer med ett dödsfall. Nu är det lämnat till mäklare så får vi se hur det blir.

Så har jag avverkat min 75:e födelsedag. Väldigt deppig innan, 75 år, det är ju gammalt! Det gick över veckan efter...

I stort vad som hänt under året. Nu ska jag ta igen mej lite och bara vara.

Ha det gott!  

2 kommentarer:

  1. Välkommen till "blogglandia" igen. Så trevligt att läsa om ditt år som gått sedan sist, men jag beklagar att du har förlorat din mamma. Det hjälper inte hur gammal man är, mamma är alltid mamma och går inte att ersätta vare sig men är 10 eller 75.
    Ha det så gott själv!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Ingrid!
      Nog är det så med mamma, saknade henne otroligt på min födelsedag. Första födelsedagen hon inte fanns hos mej.
      Kram Inger

      Radera