måndag 29 augusti 2022

Gott och blandat!

Jag har städat i min vävstuga och på väg dit hittade jag denna gynnare i tallen.

 

Korre Ek med en hasselnöt i munnen på väg till sitt skafferi. Gissa om han var ilsk på mej! Jag stod ju i vägen!

Djurparken i Torsta bjöd också på en hare. De är ganska sällsynta men den här, tror jag, har bott här sedan han var en harpalt. 

Det är mycket bär i år, bl.a. körsbär. Jag har plockat de jag kom åt och det blev en hel del. Kärnade ur och bakade en körsbärskaka. Den blev helt godkänd!

Lille grävaren har kommit in på vår tomt. Eon eller One gräver ner elledningarna runtom här. De skulle borra under vår uppfartsväg. Vet ni om att det ligger en vattenledning till vårt hus där, frågade Kenneth. Neej, det hade de inte hört talas om så nu står arbetet still ett tag medan gubbarna kliar sej i huvudet...

I lördags hände det sej! Surströmmingen avåts med tillbehör och sköljdes ner med mjölk. Gott! Det blev några firrar kvar så de gjorde jag frestelse av. Tja, ganska okej den också.

I helgen fick vi en del regn, 23 mm, inte mycket att skryta med. Åskan dundrade i lördagskväll och regnet smattrade på plåttaket, gott att sitt i soffhörnet med en bra bok!


Idag körde vi in sista veden i vedhuset, skönt, sedan åkte vi till Fröberga och hjälptes åt att röja lite av vad som är kvar efter mamma. Fastigheten ligger nu ute till försäljning.  



1 kommentar:

  1. Nu är det många år sedan jag åt surströmming, för släkningarna från Ångermanland har dött ut och ingen annan har hållit traditionen vid liv.
    Den där körsbärskakan ser väldigt läcker ut!
    Ha det så gott Inger!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera