torsdag 13 september 2012

Trädgårdsjobb

Det har varit fint väder här hela veckan och därtill varmt och skönt!  Ganska typiskt när alla mina studiecirklar börjar, då ska man sitta inomhus! Fast nu kan jag ju ta vara på förmiddagarna. Förut, när jag jobbade, sov jag till tolv.

Idag var jag i trädgården och stökade, planterade lite och rensade ogräs och upptäckte att rosen, som jag fått av hallsbergsknypplarna och planterade ut i somras, den hade tre stora knoppar! Va' glad jag blev! Hoppas jag kan klara den över vintern, får väl kanske täcka den med granris eller...någon som vet hur jag ska behandla den?

Maken klippte gräs, bäst att göra det innan ovädret kommer. Det ska visst storma och regna inatt och imorgon. Planeringen är att vara inomhus då och baka och städa lite. Måste också göra ordning husbilen för kompisar kommer och ska sova i den. De kommer med lastbil och har veterantraktor och plog med sej för det ska plöjas på lördag. Maken ska också vara med och plöja och vi tar husbilen med oss så alla kan få lite mat under dagen. Brukar vara en mysig dag om det inte regnar.

Ja, i veckan har jag alltså startat cirklarna. I måndags började "fladdrande läppar" (en deltagares make kallar oss så). Vi är åtta, numera pensionärer, som samlas på eftermiddagen och broderar, stickar eller knypplar. I tisdags startade vävningen. Där är vi sju tjejer, som väver olika saker och idag började folkdräktarna. Det är bara en av oss, som syr folkdräkt men från början var det en ren folkdräktscirkel. Tyvärr är folkdräkten lite "ute" just nu men det vänder säkert det med, som allt annat.

Måste berätta något annat, en tjej i syjuntan ringde och sa att nu är det dags. Dags vadå? Jo vi ska hem till henne och äta SURSTRÖMMING! Gott...eller vad tycks...!?

Kram tills vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Jag brukar lägga granris runt mina rosor. Jag har också planerat en innedag idag, för de har lovat "busväder" men än har det in te börjat. Jag ska laga kålpudding är tanken.
    trevlig Helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för tipset, då var inte så fel ute!

      De lovade uppspricket på em men det regnar ff :-(
      Ha de' Du också!
      Kram Inger

      Radera