tisdag 4 september 2012

Vassna, Vasstena, Vadstena...

...ja, kärt barn har många namn fast det är ju egentligen samma namn. Vassna kallar de, som är födda där, sin stad, Vasstena säjer de som inte bott där så länge och Vadstena säjer alla vi andra!!!

Alltnog och emedan så besökte min kompis och jag staden vid Vättern idag. Hon, Maggan, skulle ha linnebatist till förkläde till sin folkdräkt, Gällerstadräkten. Jag hade ringt till spetsbutiken och hört efter om de hade dylikt tyg. Yes, de hade på lager. ...och vad handlade jag...garn till torgvantar med knypplad spets av samma garn, Visjögarn från Östergötlands ullspinneri! Ack ja. Stora barnbarnet säjer, sök, mormor, sök och så pekar hon på mitt huvud! Kan det kallas garnmissbruk...?!

Vi knallade på uppför Ströget, in till Majken på handarbetsaffären vidare till Gunnel i Elsa Peterssons spetsbutik. Där köpte jag mönster till framsida på en liten väska.

Lite gott te från Kopp och Kanna rann ner i min väska också, besök på gamla fina Apoteket, fast lite ny-och omgjort var det.

Promenerade i gränderna och letade efter Britta Johansson med sitt Korsstygnsbolag. Vi hittade inte det så jag frågade i en affär och där var det en nonchalant dam, som knappt brydde sej. Ingen aning, tror hon är i Linköping, fortsatte tuggummituggandet. Dit går jag ej mer! Kanske är jag överkänslig men jag vill bli sedd när jag går in i en affär! Vad tycker Du?

Fikatajm! På vägen dit kom denna lilla (stora) kisse. Såklart han fastnade på bild!





 
Vänskapstäcke knypplat av både medlemmar och icke medlemmar (bortse från bilarna).
 
Glada Maggan efter att vi satt i oss varsin Napoleonbakelse. Den satt som en smäck runt midjan, om jag nu hade någon!
 
Kram och håll tummen för imorgon är det speedway!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar