söndag 29 mars 2020

Nya grannar!


...fast bara tillfälligt...
De flesta åker till Hornborgasjön får att få se en glimt av dem.
Vi stannar hemma och tittar på våra nyinflyttade grannar!

Den här utsikten har jag från sovrumsfönstret på grannarna.
Fast jag tror att de snart flyttar igen.
Tranor i hundratal trumpetar på åkrarna.
Jag tycker det är härligt att höra dem, en del tycker att de för ett himla liv.
När de kommer är det vår!

Igår tog vi en sväng med bilen och packad kaffekorg.
Det var skönt att komma hemifrån ett tag och se något annat.
Vi hamnade vid Viby kyrka när det var fikadags.
I församlingshemmet var det nog barndop, det hängde ballonger på ytterdörren.

När vi kom hem så blötte jag igenom de nystickade januari-sockorna,röda och vita.
Gissa färgen på dem nu!
Rosa...vad ledsen jag blev och arg!
Ska du slänga dem, fråga maken.
Nej, jag tar dem till vardags och stickar nya!

Lite ost och kex på kvällen men så trist att vi inte hade en endaste vinslatt hemma!

Idag, förbaskade sommartid, sov jag länge och har inte stuckit näsan utanför dörren.
Visserligen sken solen som bara den men det var iskalla vindar.
Märkte det när jag skakade sängkläderna.

Jag har fixat med lite pappersarbete, d.v.s. datorarbete, betalat räkningar
och fixat SAM-ansökan i god tid.
Den ska vara inlämnad senast 8 april, starkt för att vara jag! 

Ha det gott och var rädd om dej!

4 kommentarer:

  1. Så spännande att ha tranor inpå knuten. Det är inget jag ser så ofta här, men däremot flyger det en del storkar kring i närheten. Jag missade också att det var sommartid idag, men som tur är så ställer dator och mobil om sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft tranor många år utanför knuten. Vi bor bara ett par km från fågelsjön Kvismaren.
      Ett år när vi var i Skåne så såg vi massor av storkar vid Gårdstånga-korset, mäktigt!
      Jäkla sommartid! Urk!

      Radera
  2. Så roligt att ha en massa tranor som grannar. Under åren som gått har jag bara sett enstaka exemplar några gånger.
    Så retligt att de nystickade sockorna bytte färg, men de värmer säkert lika bra ändå.
    Ha en skön måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bor i närheten av fågelsjön Kvismaren, därav mycket udda fåglar här.
      De värmer säkert, de skära sockorna (ler)!
      En sen måndagskram!

      Radera