torsdag 30 april 2020

Valborgsmässoafton!

2018 ösregnade det och var rejält kallt.
De fick knappt fyr på brasan.

2019 var det för torrt så det blev ingen brasa.

2020 är det corona-tider så vi ska inte samlas så många på ett och samma ställe,
alltså ingen valborgsmässoeld i år heller.

Jag kommer inte ihåg om det var ett ståhej i fjol att vi inte kunde elda.

Ja, det går ingen nöd på mej, asakallt ute.

Nej, här sitter jag och lyssnar på Spotify, underbara 60-talslåtar, på ena datorn,
skriver på den andra datorn, levande ljus och gott mörkt öl i glaset.
Med andra ord så mår jag bra!

Dagarna går med tvätt, strykning, städning, matlagning och stickning.
Ibland tar vi en tur med "lilla blå", forden, packar med oss en kaffekorg 
och stannar vid något fint ställe.

Jag hälsar på mamma allt emellanåt och ger henne en matlåda eller två.  

I veckan åkte vi över "ängarna" till St Mellösa för att köpa potatis.
På ett stort gärde såg det inte för vackert ut!

 Vildsvinens framfart!
 Jag har aldrig sett några spår efter dem där ute. 
Ute på mulljorden brukar de sätta potatis.
Det går nog inte i år!
Odjur, säjer jag!

Nej men, ha en trevlig valborgsmässoafton och var rädd om dej!

4 kommentarer:

  1. Valborgsmäss är det oftast kallt tycker jag. Förr stod man där och frös, men nu struntar jag i det och i år behövde man ju inte ens fundera på saken. Vildsvin har vi inte på Gotland, eller nästan i alla fall. Då och då dyker det upp något, men det är nolltolerans som gäller, så de tas snabbt av daga.
    Nu är valborgsmässoafton snart slut och i morgon väntar en ny månad, vad nu den kan ha att bjuda på?
    Ha det så gott Inger!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr skulle man ju klä upp sej med vårdräkt, nylonstrumpor och högklackade skor på valborg, ack ja och frysa!
      Kram inger

      Radera
  2. Jag minns hur man alltid stod och frös på Valborgsmässoaftnaran när man var barn. Det gör inte så mycket för min del att bålen blev inställda. Det är kallt i år också. Hos mig är det nästan likadant som hos dig...allt går sin gilla gång och jag känner mig inte sysslolös. Vildsvin har vi i skogen och ibland är de framme i trädgårdarna och bökar runt. Inget skoj alls. Ha en fin 1:a maj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frusit har man gjort de flesta valborgsmässoaftnar.
      Tack, hoppas du hade en skön 1:a maj!
      Kram

      Radera