söndag 22 september 2024

Kak-och bullbak!

I torsdags hade jag bestämt mej för att baka bullar. Det var nämligen tom i frysen. Kenneth hade åkt iväg på morron i dimman och skulle hjälpa en kompis att harva inför höstsådd. Njae, jag väntar till eftermiddagen.

Jag gick upp på övervåningen och röjde och plockade lite på kontoret. Gick igenom en massa papper från föräldrahemmet, som nu är sålt. Det var bouppteckningar, försäljning av granngården, som senare brann och en massa annat intressant. 

Så blev det lunch, sen lunch, satt och tittade lite i mobilen och så var det plötsligt eftermiddagsfika och Kenneth kom hem. Det var den dan...

Men i fredags blev det bullbak, både kanelbullar och vaniljbullar. 

Medan degen jäste så blev det tre sorters kakor också. Visst är det konstigt att ena dan har man ingen lust medan den andra dan så uträttar man underverk.

Mellan varven så stickar jag lite. Kenneth ska få en slipover. Han är lite frusen om ryggen. Jag skulle naturligtvis konstra till det och sticka in en Drake, flygplan, på ryggen. Jag vill ha ett herkulesplan, sa han. Därför har det dröjt och jag har funderat och frågat runt hur jag ska få till det. En dag när det var lugnt hemma satte jag mej och ritade och stickade, fick såklart backa ibland men jag är riktigt nöjd. Det ska broderas dit propellerblad och de ska vara silverfärgade! 

Den här växten står på sovrummet och i veckan fick jag för mej att vända runt den. Va, en blomma, ser ut som en rakborste. Jag har fått den efter mamma och den blommar för tredje gången sen hon dog. Tror den kallas för elefanttunga. Annars har jag inte gröna fingrar.

I onsdags åt vi surströmming i syjuntan, gott, tror jag åt en sex, sju stycken med tillbehör och drack mjölk till. Fick ingen puss när jag kom hem...





2 kommentarer:

  1. Så flitig du varit och dina kakor sen väldigt goda ut. Du har alldeles rätt i att när man känner sig motiverad nog kan man orka och hinna med nästan vad som helst.
    Lite kul faktiskt: du har en elefanttunga och jag har ett elefantöra. Det fick jag i årsdagspresent av äldsta barnbarnet, som tagit ett skott av sitt öra. Jag inte hans förstås utan hans elefantöra.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blommar elefantöra också? Vet inte riktigt hur den ser ut men kul att vi har delar av elefanter (ler).
      Kram

      Radera