söndag 31 maj 2020

Hänryckningens helg!

Pingst, är det pingst den här helgen!
Det är ju en vanlig helg.
Jag har ingen känsla av att det är pingst.
Ledsamt att de tog bort annandagen!

Det är också mors dag och mamma och bromin var här och fikade på eftermiddagen.
Mamma tyckte det var härligt att se något annat än där hon bor!
Hon har inte varit ute och åkt sedan corona-karantänen infördes.

Sol och fint väder hade vi, ca 20 grader och ganska vindstilla.

De här tulpanerna fanns här när vi flyttade hit för 48 år sedan.
I år var det tre blommor, har bara varit en förr om åren.
Kenneth älskar dem och är väldigt rädd om dem när han klipper gräset.

Vi tog en sväng i torsdags och åkte upp i Bergslagen till Tjurskallen, charkuteri.
Lite småvägar därifrån blev det.
Hamnade i Karlsdal utanför Karlskoga.
Ruin efter hyttan där de framställde järn från malmen i området.

Slagghögen, den var mäktig!

Huset är byggd av hyttsten, vackert.

Bakade ett par sorters kakor igår.
Smakade av dem idag på mors dag.

Har läst ut den här boken.
Lite speciell, handlar om början av 1900-talet och hundra år senare.
Två händelser, som vävs in i varandra.
Utspelar sej långt ute i skärgården och ombord på klippern Arkansas of Copenhagen.

Annars fortsätter jag att sticka klart saker jag hittar som nästan är klara!
...och rensar ogräs...

Hänryckt?
Neej, inte ett dugg bara trött på coronaeländet!   


4 kommentarer:

  1. Pingsten är som en vanlig lördag/söndag sedan annandagen försvann, men i år blev det ju lite extra högtidligt i och med att det är Mors dag också. Alla firar inte den dagen, men vi brukar göra det och du har firat din mamma du också.
    Vilken fin utflykt ni gjort, man får roa sig med sånt nu när man ska hålla sig isolerad.
    Och så tycker jag mig se mina schackrutor i din burk??
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, ja jag blev så sugen på dina schackrutor!
      Jag firar mamma men våra barn har slutat fira mors och fars dag.
      Kram

      Radera
  2. Håller med om att det är lätt och glömma bort Pingsthelgen sen annandagen försvann. Jag brukade alltid fira min mor, men jag valde redan när mina barn var små att inte själv fira Mors dag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju bara en vanlig helg nu, inge kul.
      Firar mamma så länge hon finns, blev 90 år i år.
      Kram

      Radera