fredag 5 februari 2021

Fredag i fabriken!

 

Hallå, det är ju fredag hela tiden!
Nu går dagarna fort, tycker jag.
Kalla dagar med krisp i luften och under kängorna, - 12 grader i morse.

Så var det dags att svara på elisamatildas kluriga fredagsfrågor.

Fem en fredag v.5: Årshjul

1. Vilken månad tycker du alltid känns längst? 
Oktober, grå, dimmig och otäckt lång, den värsta månaden jag vet!

2. Vilken tid på året går fortast?
Jag tycker våren går fortast. Man är full av iver att sätta igång med allt möjligt och helt plötsligt är det sommar!

3. När på året är du som gladast?
Efter jul när det vänder och dagarna blir längre och ljuset kommer, då spritter det i mej!
Då är jag oövervinnerlig...

4. Hur skulle ditt år se ut, vädermässigt, om du fick välja?
Vintern ska ha snö, gärna lagom till jul, och vara kall, - 5-6 grader räcker.
I mars ska det börja töa med dropp från taket. Våren kommer sakteliga krypande.
Sommaren kommer i juni och varar till mitten av september. Cirka 20-25 grader och inget våtvarmt omslag tack. Sedan hösten med hög, klar luft, lätt att andas och så småningom plöjs åkrarna och lugnet lägger sej. Så vill jag ha året!

5. Vilken är din favorithändelse, som återkommer varje år?
Midsommar med färsk potatis och sill sedan jordgubbar och vispgrädde, det är en favorit.
Jag måste ta en till och det är min födelsedag som infaller strax efter midsommar.

Ja, det gick att snickra ihop det denna fredag också!

Ha nu en skön helg!
Kram! 


2 kommentarer:

  1. Kul att läsa dina svar Inger. Här på Gotland är oktober ofta en behaglig månad. Vi har ju lite nytta av att havet ännu är lite uppvärmt, så det höstrusket brukar inte komma på allvar förrän i november.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det värmer längre på hösten, skönt!
      Kram

      Radera