fredag 20 maj 2016

Inte bara syrenerna...

Imorse fick jag i alla fall sova utan att väckarklockan ringde. 
 
Karin, grannen, fyllde år idag, 87 år.
Jag tar in tidningen och posten åt henne. 
Då tänkte jag att en blomma kan jag ta med mej.
Det enda som blommar nu är syrener. 
Sagt och gjort, jag tog med mej sekatören och vips så klippte jag mej i lillfingret. 
Jädrans vad det blödde! 
Stänkte ner kök och toa innan jag hittade en kompress.
Så hittade jag en tygbit, som jag rev i remsor och lindade om.
Det bultade rejält men med Alvedon så blev det ok.
Hur dumt får man bete sej?!
Jag har haft sekatören i säkert 20 år och aldrig klippt mej med den.

Jag ska vara med på ekebydagen och visa hantverk och
 funderade på vad jag ska göra. 
Hittade den här virkningen.
Det är dubbelvirkning på något sätt.
På ena sidan är det orange fyrkant...

...och på motsatt sida är det brunt.
Man sticker ner virknålen i bakre maskbågen samt i maskbågen på förra varvet
och virkar fasta maskor.
Den färg, som man inte virkar med, följer med i maskorna.
Jag virkar med dubbelt cottolingarn.
Det tar lång tid men det är ganska kul!
 
Vädret har varit ömsom, kan man lugnt säja!
Grått och mulet, soligt och varmt, regnigt och blåsigt och cirka + 15 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar